Jakke på tvers

 
Vi var på shopping i sommer (høres mer heftig ut enn det var, vi var på OBS! og handlet mat) og ungen fant et mykt og fint garn og spurte mor om hun ville strikke jakke, og det ville jo mor. Og så startet utfordringen. Garnet er jo selvfargende og hvis jeg strikket "vanlig" så ville det jo bare bli tull med stripene. Ungen beroliget med at det går fint mamma, jeg bryr meg ikke. Men..., nei sånne usynkroniserte striper... jeg hyperventilerer bare ved tanken. Så da ble løsningen striper på tvers!

Notatene under er overhodet ikke ment som et mønster du skal hive deg utpå, med mindre du har strikket mye og skjønner det. Det er kun notater til frihåndsstrikking.

Garn: Poppis fra Gjestal
Pinne: 4
Strikkefasthet: 19 masker
Størrelse: ca medium, fasong oversized


Ungen hadde en genser som hun likte veldig godt, så jeg la den utover gulvet og målte den.

Antall cm

Jeg strikket den i deler, forstykker og bakstykke for seg.
Ermene strikkes med like stor åpning øverst som nederst.

Bakstykke:
La opp 57 masker, strikket 3 riller.
Ermehull, øke 1 maske under ermet 5 ganger, før jeg la opp de 45 maskene opp til skuldra.
Halsåpning bak, fell 1 maske 5 ganger 
og selvfølgelig motsatt på den andre siden

Antall masker

Forstykkene:
Inn mot ermehulene, strikkes det likt bakstykket.
Inn mot åpningen foran, felles det til v-hals.
Felles 1 maske annenhver omgang, dvs hver gang jeg er på den "siden" når jeg strikker.
Jeg strikket forstykkene litt bredere enn målet tilsier, slik at de skulle overlappe litt. Ikke at det skjer i praksis, siden jeg satte knappene alt for nært kanten.

Helt til slutt heklet jeg to runder med fastmasker rundt hele jakken. Der jeg skulle ha knapphull,  heklet jeg bare noen luftmasker som løkke.

Burde satt knappene litt lengre inn, det spriker litt.









Kommentarer

  1. Garnet ser veldig fint ut... og jeg liker veldig godt fargegradienten... blånyanser er noe for meg også :-)) Du strikker så nydelig. Ser fantastisk ut.
    Takk for bildene.
    En glad hilsen til deg fra Viola

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg