Ølvotten - mønster


Vintersesongen og behovet for en ølvott eller ti melder seg :-)
Og ikke minst på tide å få mønsteret ut av et uoversiktelig kommentarfelt og inn i et eget innlegg slik at dere slipper å lete.
Det finnes mange varianter av hvordan man strikker denne votten, dette er en av dem, muligens latskapsversjonen. (Nei, det er ikke jeg som har funnet på ølvotten, vinvott derimot hadde jeg hatt mer bruk for)


Jeg strikker dem slik:

Garn: 2-3 nøster Sandnes Fritidsgarn, Cortina eller et annet tykt tovbart garn. Evt. dobbel tråd av PT2, Finull.
Pinne: str 6.


Legg opp 40-44 masker.
Strikk rundt ca 25 cm.
Del arbeidet i to. Og strikk 45-50 cm til på den ene halvdelen, slik at den totalt er 70-75 cm. (Hvor langt du må strikke avhenger av hvor lett garnet tover og hvor fast du strikker. Mine riller tover mindre enn glattstrikk).

Jeg strikket glattstrikk, men riller er sikkert like greit.
Mask/sy sammen med de maskene som ikke er strikket.

Ta opp 45-50 masker i det som blir toppen av votten, strikk slik at den er like høy som utsiden av votten.
Bruk en hjelpepinne og ta opp 45-50 masker i bunnkanten.
Strikk sammen ei maske fra "toppinnen" og ei maske fra "bunnpinnen", slik at man står igjen med 45-50 masker.
Strikk en omgang rett før man starter felling.

Strikk 6 masker, deretter strikk 2 sammen (det er ikke helt sikkert det går opp, men det kan man justere). Det felles på hver omgang med en mindre (5-4-3-2-1-0) maske i mellom fellingene for hver omgang, når det er ca 6 masker igjen trer man tråden igjennom og snurper igjen.

Toves, enten for hånd eller i vaskemaskin.
Jeg tover 2 ganger i maskina for å få dem faste nok. (Kan sikkert klare seg med en runde også, men jeg tørr aldri kjøre på full toving i første runde)


Ekstraforklaring for hvordan jeg tar opp masker til bunnen:
Når jeg er ferdig med å strikke innsiden, så beholder jeg de maskene på den pinnen - Pinne 1.
Jeg tar en ny pinne og tar opp masker i bunnen - Pinne 2.
Så legger jeg de to pinnene sammen i venstre hånd. I høyre hånd har jeg Pinne 1 og den prøver jeg å stikke inn i en maske fra Pinne 1 og en maske fra Pinne 2.
Slik får du strikket dem sammen og redusert antallet til ca 50 igjen. Litt knotete, men det går.

Et annet alternativ er å flytte annenhver maske, en fra Pinne 1 og en fra Pinne 2 over på en ny pinne. Og deretter strikke 2 og 2 masker sammen.


Kommentarer

  1. Dette er rett og slett en utrolig fascinerende vott! Venter i spenning på oppskrift på vinvott ;) Den må kanskje toves rundt vinglasset...? Vinglass i plast, kanskje?

    SvarSlett
  2. Det enkleste hadde kanskje vært å drikke rett av flaska?
    ;-)
    På plastglassene kan man jo ta av selve foten, da kan jeg jo strikke en vott med en hull i bunnen for å stikke stetten nedi.
    Hmm, glimrende for å holde rødvinen temperert når man sitter ute i kulda. Ehh, når skjer det egentlig??

    SvarSlett
  3. Kjempelurt med eget innlegg, denne har jeg fått ønske om til jul, så den skal prøves. :)

    SvarSlett
  4. Kjempefin ølvott. Har sett endel av dem her på blogger. Har egentlig tenkt å lage meg en . Ha en fin dag

    SvarSlett
  5. Interessant konsept.
    Vil ikke si de er vakre, men spesielle, hehe.
    Men burde kanskje lage et par for hånda som skal stikke opp av jacuzzien i vinter.
    God helg!

    SvarSlett
  6. Du kan jo prøve den med Mariusmønster som er i Mariusboka ;-)

    SvarSlett
  7. Takk for kommentar om sofateppet!
    Om du er heldig så kanskje det vanker et slikt teppe i 40-årsgave til deg ;-)

    SvarSlett
  8. Haha, disse ølvottene må da være et særnorsk fenomen??? Jeg likte spesielt GryHeges forslag, men da må jeg jo ha meg en jacuzzi også...

    SvarSlett
  9. Jeg har, som nevnt på et tidligere innlegg, strikket flere av disse vottene. Nå har jeg linket mønster hit, med min egen vri. Gi meg en lyd om det er greit - eller så sletter jeg innlegget mitt. God helg :)

    SvarSlett
  10. det står strikk rundt i 25 cm, men ikke hvordan man skal strikke? er det glattstrikk?

    SvarSlett
  11. Hei Ellen.
    På disse strikket jeg glattstrikk.
    Takk for at du sa fra, jeg skal oppdatere mønsteret.

    SvarSlett
  12. tusen takk :) tanta mi hintet en kveld om at hun skulle strikke disse, men nå har hun visst bestemt seg for at jeg skal gjøre det for henne :P fin julegave da :)

    SvarSlett
  13. hva med den andre hånda som IKKE holder ølen da? skal den fryse eller, får de finne noe selv å ha på den hånda, (de som får våttene)?

    SvarSlett
  14. Therese Susan Isaksen28. oktober 2012 kl. 13:45

    Lånte oppskrefta av dæ og hadde en mysteriestrikk av denn inne på ei gruppa på Facebook =) Super oppskreft =) 1000 takk førr at du dela med oss andre hobbydamer <3

    SvarSlett
  15. Marianne: Drikke med begge hendene?
    Jeg kan ikke fordra å strikke votter eller sokker eller noe som krever 2, så jeg har satset på at de har en egnet vott hjemme som de kan bruke på den andre hånda. Kanskje en enslig en? Eller så vurderte jeg å strikke en helt enkel vott i samme garn og tove, men det ble bare med tanken.

    Therese: Bare hyggelig. Og som sagt det er ikke jeg som har funnet på denne, så kreativ er jeg ikke ;-D

    SvarSlett
  16. Måtte prøve meg på denne :) Men når man deler opp og stikker halvparten av maskene videre. Skal arbeidet totalt bli 50 cm, eller stikker 50 cm til så det blir 75 cm totalt?

    SvarSlett
  17. Helt super oppskrift :) min første vott er til toving nå :) syns det var enklest med ditt forslag, 1 pinne å 2 pinne ilag, gikk jo heilt greit når jeg kom igang :) supert at du ville dele denne oppskriften.. Kan den utenatt nå :)

    SvarSlett
  18. Hei!
    På Strikkesida på FB har vi en liten diskusjon om hvor mange cm en skal strikke etter at en deler arbeidet. I oppskriften her står det at en skal strikke 50 cm til. Jeg gjorde det på de to første ølvottene, men har funnet ut at det er for langt. Har nå begynt å strikke 40-42 cm på mine neste ølvotter. Det kommer vel litt an på garntypen og hvor mye de tover. Er det feil i oppskriften, eller strikket du 50 cm etter at du hadde delt arbeidet? Takknemlig for svar. :-)

    SvarSlett
  19. Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

    Jeg strikker 50 cm etter at jeg har delt, venninna mi som strikker dem i Cortina strikker dem 48 cm.

    Det er flere faktorer som spiller inn når man tover:
    1. Hvor mye man tover dem. Jeg tover dem ganske mye, mine votter er ikke slappe.
    2. Garntypen. Jeg har f.eks strikket med Drops Alaska, den er ganske hardt spunnet i forhold til Fritidsgarn, så der ble 50 cm ganske langt og jeg måtte tove dem to ganger for at de skulle bli passe.
    3. Hvor stramt man strikker, jeg strikker ganske løst. Jo løsere man strikker jo mer tover det.

    Jeg tok en sjekk på gubben nå mens han holdt en ølboks i hånda. Når jeg måler fra håndleddet, rundt hånda og ølboksen og tilbake til håndleddet så er han 39 cm. Det gjør at for min kombinasjonen av garn og strikkefasthet så blir 40-42 cm alt for lite. Men jeg vil tro at for Drops Alaska og lignende så kan det være mer riktig lengde.

    Håper dere finner ut av det og lykke til med strikkingen :-)

    SvarSlett
  20. Jeg glemte å si en ting:
    Tusen takk for alle tilbakemeldinger angående mønsteret. Jeg oppdaterer og prøver å legge på bedre forklaringer etter hvert som dere kommer med spørsmål og kommentarer.

    SvarSlett
  21. Da er jeg ferdig med min første ølvott :) morsom og enkel strikk, ble ikke helt etter mønsteret ditt, lagde min egen vri, og da spesielt bunnen. I morgen blir det toving :) så vil vise seg hvordan resultatet blir da :)
    Super ide, og jeg vet en som kommer til å like julegaven sin :):)

    SvarSlett
  22. takk for super oppskrift. etter at en har strikket de 40 cm, skal en da felle av?

    SvarSlett
  23. Hei

    Du kan velge om du syr sammen direkte uten å felle eller om du feller.

    Takk for tilbakemelding, jeg oppdaterer mønster.

    SvarSlett
  24. Hei! Jeg holder på med en slik ølvott, men nå står jeg fast.. Verken jeg eller min strikkevante mor forstår helt, så vi håper du kan hjelpe oss litt. :) Jeg er kommet så langt at arbeidet er delt og har strikket så det er ca. 75 langt. Skal enden nå av arbeidet nå legges i en sirkel og festes med de maskene som ikke er strikket? Og hva så? Vi forstår ikke hva du mener med toppen av votten osv. Hjelp.. :)

    SvarSlett
  25. Hei!
    Ja, legg den delen du strikket sist inntil den delen som ikke ble strikket. Sy eller mask sammen, slik at det blir en ring. Hvordan man gjør det er ikke så farlig, det vises ikke etter at man har tovet.

    Nå skal du strikke innsiden og bunnen av votten, der ølboksen skal stå.
    Med toppen mener jeg åpningen i ringen der ølboksen settes. Det vil si at du skal ta opp 45-50 masker på den ene siden av ringen, det blir da toppen.

    Håper det ble litt mer forståelig, eller å er det bare å spørre.
    Lykke til!

    SvarSlett
  26. Hei, artig vott -takk for oppskrifta :)
    Jeg har strikket en og lagt inn link til deg på bloggen min.

    SvarSlett
  27. Takk for hyggelig tilbakemelding :-)

    SvarSlett
  28. Mor strikker en slik til meg, men har problemer, noe hun ikke skjønner helt på oppskrifta. Kan hun kontakte deg på noe vis på bloggen her, eller via mail eller fb? :-)

    SvarSlett
  29. Hei. Send en Mail til hobbyugla@ gmail.com så skal vi se om vi får løst problemene.

    SvarSlett
  30. Så bra, dette var ei super-grei oppskrift selv for en novise i faget :)

    SvarSlett
  31. Tusen takk for oppskriften. Den er strikket http://kranmajola.blogspot.no/2013/07/lvott.html (av mamma :))

    SvarSlett
  32. Strikker denne ølvotten nå, og det står 2 nøster, og nå har jeg brukt opp 2nøster, og er fortsatt ikke ferdig? har strikket kanten rundt, og skal plukke opp de siste maskene i bunnen. Er det beregnet lite garn mon tro? Strikket den 75 cm lang da, og så ble d for lite. Synd da. Bruker Fritidsgarn, Sandnesgarn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tilbakemeldingen, jeg oppdaterer mønsteret.
      Jeg pleier å være den som bruker mer garn enn oppgitt, så jeg tenkte at når jeg bruker 2 nøster så burde det være nok.
      Håper det ordner seg med garn for deg slik at du får strikket ferdig.

      Slett
  33. Fantastisk oppfinnelse.Noe som vet hvordan dette oppstod? Vi ønsker å skrive om innovasjon i Norge i et magasin...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Jeg vet ikke hvordan dette oppstod. Jeg fikk vite om ølvott i 2011 av ei fra Trøndelag.
      Har spurt inne på ei FB-gruppe med strikkere om noen vet noe mer.

      Slett
  34. Hei :-)
    Jeg har noen spørsmål ang oppskifta. Når du skriver at man skal dele arbeidet i to, hvordan da? Jeg sitter ganske så fast der. Er sikkert veldig enkelt når man kan det og skjønner oppskrifta bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Victoria,
      Finn en ekstra pinne (eller tråd går også), flytt halvparten av maskene inn på den. Fortsett med å strikke fram og tilbake på de maskene du har igjen på originalpinnen. Når det er langt nok så syr du sammen den delen du strikket på og den delen du tok av.
      Hvis du ser på Garnstudio.no eller pickles.no så har de noen videoer som viser hvordan man syr sammen penset.
      Lykke til!

      Slett
  35. Kjempelurt med eget innlegg, denne har jeg fått ønske om til jul, så den skal prøves
    โกลเด้นสล็อต
    สูตรบาคาร่า
    gclub

    SvarSlett
  36. Hei.
    Sitter nå med det som ska bli en plott på pinnene. Arbeidet er delt og 22 masker er strikker lenger.. men så? Står skikkelig fast her. Sikkert veldig enkelt, men forstår ikke helt videre. Skal jeg felle av og sy sammen? D står at jeg skal maske sy sammen m de som ikke er strikket. Skal jeg brette ned mot der j delte arbeidet i 2?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hilde, beklager, så ikke denne før nå. Du har sikkert funnet en løsning på det? Du kan enten felle av alle masker, brette ned mot der du delte arbeidet i to og sy sammen. Da får du en sirkel. Eller du kan la være å felle av og maske sammen slik at det ser ut som det er strikket rundt og du ikke får den litt klumpete overgangen som blir når man feller av og syr sammen.

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg