Kjerringråd mot ullrøyting?


I fjor strikka jeg dette sjalet i alpakka, som jeg egentlig er veldig fornøyd med. Jeg liker fargen, størrelsen, utseende og tykkelsen.

MEN det røyter!
Det røyter faktisk så mye at det er helt ubrukbart.

Jeg har hittil prøvd ulike mer eller mindre tvilsomme råd inkludert en tur innom fryseren, vasking og den siste runden jeg tok nå var å legge det i vann med Milo skyllemiddel.


Noen som har et knakende godt forslag til å bli kvitt røytinga?

Eller så blir vel beste punkt å tove det å se hva som kommer ut av maskina etterpå?

Kommentarer

  1. For et flott sjal :D Du er utrolig flink og kreativ :)

    SvarSlett
  2. Jeg har nå lært at kun sau har ull, alle andre har fiber. Nemlig..

    Alpakka som røyter, vil alltid røyte. Fordi fibrene er for korte til å feste seg i hverandre. Mitt råd er å strikke ett nytt i et annet Alpakkagarn.

    I følge en ivrig Alpakka-bruker som hadde stand på treffet så røyter ikke LaCancha-alpakka noe i forhold til andre merker. Har også hørt flere andre si det samme om det garnet. Projo er forhandler så vidt jeg vet. Samme med Vevstua på Inderøy, avhenig av hvor i landet du befinner deg :-)

    Og jeg har plass i bilen om du vil bestille fra LaCancha selv, hun har opphørssalg.

    Dette er vel ikke et kjærringråd, men i allefall ett råd fra ei kjærring hihi

    SvarSlett
  3. Vask og bruk er mitt råd, så vil "røytinga" gi seg etterhvert, ellers vet jeg flere som har god erfaring med dypfrysing.

    SvarSlett
  4. Shampoo og balsam har jeg hørt skal funke.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for gode råd.
    Da tror jeg shampo og balsam er neste punkt ut.

    Takk for tilbudet PerJorun, men jeg var en tur i garnskapet i går og det har est langt utover min tildelte hyllerekke, så jeg har nok for en stund.... :-)

    SvarSlett
  6. Alpakka er hår så balsam er tingen

    SvarSlett
  7. Jeg har også lest at å støvsuge strikketøyet hjelper mot røyting.

    SvarSlett
  8. pg joker vip เงาะป่า เป็นหนึ่งในเกมสล็อตที่ได้รับความนิยมและเป็นที่รู้จักอย่างกว้างขวางในวงการพนันออนไลน์ pg slot ด้วยคุณภาพของเกมที่มีความสวยงามและน่าตื่นเต้น รวมถึงรางวัลและโบนัส

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg