Skal det være en vaffel?

Hobbyboden så jeg noen diskuterte vaffelhekling, dette så interessant ut så ved første anledning egla jeg meg innpå ToneM for opplæring.
Det endte med en kjempekoselig lunsj i sola på Dryss på Stjørdal'n sammen med ToneM, Kongroa, mamma og lillesøster.

Vaffelheklinga ble til et par kjempegode grytekluter.

Garn: Bomull Sport, 2 nøster
Heklenål: nr 3

La opp 48 masker. Hekle 3 lm som erstatter første stav og hekle staver i alle lm. Snu med 3 lm. Hekle 2 vanlige staver og 2 "opphøyde staver". Gjenta ut omgangen. Snu med 3 lm. Fortsett til grytekluten er kvadratisk. Aslutt med 15-20 lm og en fm i siste stav slik at du får ei opphengsløkke. (Jeg heklet en fastmaskekant rundt, men det var fordi jeg ikke hadde to nøster av samme farge, så jeg brukte kanten for å få det til å bli et par og ikke to enkle :-)

Og lurer du på hvordan man får til de "opphøyde stavene" så har jeg tatt noen bilder.

Her har jeg heklet to vanlige staver:


Ta et kast og ta heklenåla under neste stav:


Ta et kast og dra igjennom:


Etter at du har dratt igjennom så fortsetter du som vanlig stav:


Ferdig med en "opphøyet stav":


Hekle en "opphøyd stav" til, deretter 2 vanlige osv....
Tips fra ToneM:
  • bruk litt mindre heklekrok enn vanlig da blir det finest. Bruker man for stor så blir det bare slamsete
  • når du legger opp, pass på at du tilpasser maskeantallet slik at du avslutter med de "opphøyde stavene", det er enklere å starte omgangen med vanlige staver.

Hvis du ble litt skuffet og trodde du skulle få servert ordentlige vafler, så kan jeg trøste med verdens beste vafler fra Sjømannskirken i København :-)

Kommentarer

  1. Takk for guide, det var et kjempefint mønster! Jeg ser for meg at et heklet skjerf i disse maskene kunne være ypperlig for Kaunilageret mitt. Om jeg gidder da, det er jo tynt garn og enda tynnere nål... *glise*

    SvarSlett
  2. Så flott med forklaring!! Dette må jeg prøve....

    SvarSlett
  3. Oj, så bra forklaring, dette skal prøves, jeg må bare fullføre noen andre prosjekter først....

    SvarSlett
  4. TUUUUUSEN takk for forklaring! Dette har eg faktisk plundret med MANGE ganger!!

    Sjømannskirke vaflene kan også eg anbefale! SNADDERGODE!!

    Kooos deg og ha en herlig ettermiddag&kveld

    Klem Vibbedille;)

    SvarSlett
  5. Så lekkert det var med vaffelhekling, og flott forklaring :-)
    Jeg må hjem og prøve dette med en gang kjenner jeg...

    SvarSlett
  6. Fikk lyst på vafler og kikket innom deg:-) Takk for god innføring i teknikken - sparte mange kalorier her. Ser gjerne innom deg igjen!

    SvarSlett
  7. Flotte grytekluter!! Har lyst til å prøve meg på litt "mønsterhekling" utoverhøsten og da er det flott at en kan finne litt hjelp her inne:-)
    Inspirerende blogg, gøy å følge med deg:-))

    SvarSlett
  8. Takk for hyggelige ord :-)

    SvarSlett
  9. Det så gøy ut med vaffelhekling. Det vil jeg prøve med en gang, takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  10. Utrolig flotte grytelapper!:)) Du er utrolig flink!!:)

    SvarSlett
  11. Hei. Tusen takk for forklarnga - nå skjønte jeg hvordan det gjøres! Dette blir nok noen julegaver i år ja! Ha ei god helg. Hilsen Zelena

    SvarSlett
  12. Tusen takk for grundig kurs, jeg har lagret veiledningen din. Disse gryteklutene vil jeg også prøve meg på.

    SvarSlett
  13. hei..., takk for kjempegode vaffler... :O)

    Ved første øyekast trodde jeg faktisk disse var strikket..., men skjønnte ganske raskt at det var de ikke.
    De er utrolig flotte, og helt sikkert veldig deilige å bruke. Takk for at du har skrevet ned oppskriften, og viste fremgangsmåten på bilder. Nå fikk jeg egentlig veldig lyst til å kaste fra meg alt annet og prøve meg på disse klutene i stedet... ;O)

    ha en fin lørdag!

    SvarSlett
  14. Nå har jeg setat her en stund og kikket og heklet, takk:) nå kan jeg vaffelhekling også. Ser du har hekket en gryteklut også. Har nog blitt en og annen her og :) Kul med alt som er nytt, gøy å lære altså.

    SvarSlett
  15. Takk for oppskrift på vaffelmønster! Kjolene til jentene ble nydelige!
    Jeg har ikke besøkt deg før, og jeg syns at du har en flott blogg, det jeg har sett!
    Hilsen fra nord!

    SvarSlett
  16. Takk for oppskriften! Jeg har litt Paris liggende som jeg tenkte å bruke til kjøkken-ting, og dette var midt i blinken!

    SvarSlett
  17. Hei!
    Her har jeg ikke vært innom før i dag!!!! Og jeg er superimponert! Jeg skal legge deg til listen min med en gang!!!!! For her vil jeg komme innom ofte :-)
    Takk for gode ideer og oppskrifter!
    Hilsen en nybegynner på hekling :-)

    SvarSlett
  18. Takk for veiledningen, det gikk lekende lett! :)

    SvarSlett
  19. Takk for en fin oppskrift og forklaring på "vaffel". Har allerede kjøpt garn og er godt igang med prosjektet. Har en 5-6 prosjekt på gang samtidig, men kunne ikke motstå denne fine oppskriften og forklaringen. Det blir nok flere av disse til julepresanger.

    SvarSlett
  20. Åh takk! Det va ei grei forklaring og så bra at du har tatt så mang bilda! Det her ska æ prøv ja!

    SvarSlett
  21. Tusen takk for hyggelige kommentarer.

    SvarSlett
  22. Tusen takk for super forklaring og med bilder. Har hatt denne oppskriften i tankene lenge. Nå ser jeg tydelig hvordan det skal gjøres!

    SvarSlett
  23. Takk for hyggelig tilbakemelding :-)

    SvarSlett
  24. Tusen takk for oppskrift og forklaring:) Etter litt plundring fikk jeg det til:) Har laget flere grytekluter allerede, og dette blir årets julegaver:)
    Har også delt oppskriften videre til andre (linket di inn her):)

    SvarSlett
  25. Tusen takk for flott forklaring. Dette må testes ut. ;)

    SvarSlett
  26. Takk for inspirasjon! Dette tror jeg må prøves. :)

    SvarSlett
  27. Bare til informasjon så er den korrekte benevnelsen på dine "opphøyde staver " RELIEFFSTAVER - flott oppskrift forøvrig :-)

    SvarSlett
  28. Så fine grytkluter ,dette må prøves. Intresant syns jeg.

    SvarSlett
  29. Takk for super forklaring :) :)

    SvarSlett
  30. Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det inspirerer til å legge ut slike ting.
    Lykke til med heklinga!

    SvarSlett
  31. Ser ut til og være en god oppskrift

    SvarSlett
  32. Sit og heklar på desse no. Har aldri prøvd opphøyde stavar før, men dette var utrulig kjekt å jobbe med. Har ein pose garnrestar, kjekt å kunne bruke det til slike nyttige ting 😊😊

    SvarSlett
  33. Det blir en veldig tjukk og flott gryteklut med denne teknikken. Tusen takk for den flotte billedbeskrivelsen 🤗

    SvarSlett
  34. Åh takk! Det va ei grei forklaring og så bra at du har tatt så mang bilda! Det her ska æ prøv ja!
    โกลเด้นสล็อต
    สูตรบาคาร่า
    gclub

    SvarSlett
  35. Nå har jeg begynt å hekle på dette fine mønsteret på grytekluter. Så godt forklart med bilder.Tusen hjertelig takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre at forklaringen er til hjelp. <3

      Slett
  36. pg อเวจี สล็อต เครดิตฟรี อีกหนึ่งค่ายเกมที่มีการแจกโบนัสอย่างใหญ่ให้กับผู้เล่น pg slot โดยเฉพาะกับผู้เล่นใหม่ที่เข้าร่วมสมัครสมาชิก ซึ่งโปรโมชั่นต้อนรับที่เต็มไปด้วยโบนัสและสิทธิประโยชน์มากมาย

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg