Hekletips: En magisk ring

Av og til er det greit at det ikke blir noe hull i midten når man hekler. For å unngå det kan man bruke det som kalles en magisk ring, magisk sirkel (magic circle) eller kalles det noe annet på norsk?
 
 
Start med å legge garnet slik som på bildet over.

 
Trekk garnet inn i ringen.

 
Trekk garnet helt ut slik at du får ei maske.

 
Trekk litt i den korte enden av tråden slik at du får en litt mindre ring.
Ok, den på bildet ble litt liten, slipper derfor garnet opp slik at ringen blir litt større.

 
Hekle 3 luftmasker (hvis det er staver du hekler).

 
Fortsett å hekle staver i ringen.
Her skal jeg hekle 4 stavgrupper i ringen (vanlig oldemorrute slik som jeg hekler dem).


Hekle ferdig alle stavene.
Ser ikke akkurat ut som en ring ennå.

 
Ta tak i den korte enden og stram til.

 
Nå er hullet forsvunnet.
Avslutt første omgang som vanlig med kjedemaske i første stav.
 
 
Ser ganske enkelt ut, ikke sant?
Men det kan ta et par forsøk før du føler at denne teknikken sitter bra, så ikke bli fortvilet hvis det blir bare kaos første gangen.
Lykke til!


NB!
Popsinune påpekte noe viktig i kommentarfeltet her. Når vi starter på denne måten, er ikke tråden låst slik som vi er vant til slik som når vi starter med å lage ei maske.
Husk derfor å feste starttråden ekstra godt.

Kommentarer

  1. Smart! Har sett en annen variant av denne et eller annet sted tidligere, men denne var bedre. Takk!

    SvarSlett
  2. Supert tips - Det må jeg prøve :-)

    SvarSlett
  3. Takker, den må prøves ut.
    Klem Tone

    SvarSlett
  4. Husk å feste tråd-endene ekstra godt når du bruker denne metoden. Jeg opplevde at halvparten av lappene som jeg hadde startet slik, gikk opp i vask. Og jeg sto igjen med et hullete lappeteppe og mye jobb. Det var heklet i superwash-garn, som jo blir ekstra glatt i vask.

    SvarSlett
  5. Tusen takk, Popsinune. Jeg oppdaterer innlegget.

    SvarSlett
  6. Alltid kjekt med tips om smarte løsninger! Tusen takk!

    Ha en fin onsdag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  7. Digger den magiske ringen! Lærte meg den da jeg heklet uglelua :)

    SvarSlett
  8. Veldig godt forklart og super til bruk på feks luer

    SvarSlett
  9. Dette er smart! Og kanskje jeg greier å legge tråden riktig neste gang, jeg pleier bare å snurre litt tilfeldig og noen ganger blir det vanskelig å stramme tråden. ;)

    SvarSlett
  10. Jeg har funnet ut at hvis du surrer tråden en gang til før man hekler fm eller lignende, så fester tråden seg bedre og man slipper trådfesting.

    Jeg tar to ganger rundt fingeren før jeg hekler og har ikke opplevd at det har raknet opp igjen.

    SvarSlett
  11. Hei :)
    endelig en som har bilder steg for steg! men jeg står litt fast, føler det blir mye surr og krøll.. jeg skal lage en magisk ring, 1 lm så 8fm om den magiske ringen...

    HJELP!!!

    :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg