Som et signallys i mørket

Hobbyugla iført signalgrønn tykk strikkelue.

Hvorfor gå i beige eller svart når det finnes knallfarger?

I slutten av september var venninna mi og jeg på strikkefestival i Bergen. Det første vi gjorde da vi ankom Bergen var selvfølgelig å stikke innom en garnbutikk. De knallgrønne myke nøstene med Pus var umulig å gå ifra. Og selvfølgelig strikketur (eller tur generelt) er alltid en god unnskyldning for å starte på et nytt prosjekt. I dette tilfellet var det jo veldig overkommelig da, og siden det var surt og kaldt var det jo veldig greit med ei ny lue.

Hobbyugla iført signalgrønn lue, ute på gata i Bergen.

I ettertid har jeg strikka flere slike luer i forskjellig garn. Fin gaveide, alle liker supermyke luer :-)

Størrelse: passer hodestrørrelse ca 56 cm
Pinnestørrelse: 4
Garnforslag:
Pus fra DSA - 2 nøster
Bris fra Viking Garn - 1 nøste 

Lua strikkes med enkel tråd.
Legg opp 76 masker med Pus eller 80 masker med Bris.
Strikk vrangbord 1rett og 1 vrang i ca 7 cm.
For å få en brettekant som holder godt, snu strikkinga og strikk andre veien.
Fortsett med vrangbord i ca 4 cm til.
Gå over til glattstrikk.
Strikka til lua måler 19-23 cm fra oppleggskanten avhengig av hvor lang du vil ha den.
Sett en maskemarkør hver i 19 (20.) maske. 
Det skal bli 4 fellinger med tydelig midtmaske.

Start felling:
Strikk til 1 maske foran midtmaska med maskemarkøren.
Ta 2 masker sammen løst av (maska foran maskemarkør og midtmaska med markør), som om de skal strikkes rett, 
strikk 1 maske (maska etter midtmaska)
løft de 2 løse over den du nettopp strikket
Fell slik ved de 3 neste midtmaskene også.

Strikk en omgang rett.
Strikk en omgang der det felles ved de 4 midtmaskene.
Strikk en omgang rett.
Fortsett sånn til det er 8 masker igjen. Og trekk tråden igjennom.

To strikkeluer i knallfarger, en grønn og en rosa.


Kommentarer

  1. Herlig med farger! Nå har jeg strikka flere luer med oppbrett og en rett og en vrang, og de er jo populære i år. Men nå fikk jeg lyst til å prøve oppskrifta di. Nytt prosjekt til strikkekafeen i kveld kan jo være bra. Tusen takk for at du deler!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig. Håper jeg har greid å forklare fellinga på forståelig måte :-)

      Slett
    2. Jeg prøvde å få til fellinga, men maskemarkøren ble liksom i veien for meg. Men lua er ferdig, og jeg felte på en litt annen måte. Artig lue å strikke, så det blir nok flere....

      Slett
    3. Hyggelig at du likte lua.
      Ja, den maskemarkøren er i veien, synes den er litt vanskelig å plassere. Men etter et par omganger er det ganske enkelt å se hvor det skal felles.

      Slett
  2. Kan skrive under på at den grønne lua er supermyk og varm - perfekt julegavestrikk 🥰

    SvarSlett
  3. Hei. Strikker du lua i et av garna eller dobbelt av begge to?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg bruker enkel tråd av begge garnene.

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg