Samstrikk gone wrong :-)


Renate (strikkerenate) arrangerer samstrikk av sjalet Under the bridge shawl på instagram. Hun er så snill at hun gir bort mønsteret gratis nå i mars til alle som vil være med å strikke. Takk Renate!

Siden jeg satt med noen dritkjedelige sokker, var jeg ikke sein om å sjekke garnlager da hun la ut samstrikken. Og der fant jeg et perfekt årgansgarn Tinde fra Gjestal, jepp utgått for mange år siden. Garnet er 50% peruiansk ull og 50% tencell, hva er tencell? Noen som vet?
Men et glinsende knall ceriserosa sjal er akkurat det jeg trenger nå!

At garnet var litt tykkere var jo ikke noe problem, da blir det bare større pinner og færre masker tenkte jeg, og ja det ble det for så vidt. Men dette garnet ble så utrolig tungt da det ble strikket. Etter at jeg hadde strikket første nøstet innså jeg at jeg kom til å få nakkeskade av å gå rundt med dette sjalet hvis jeg fullførte etter mønsteret. Men å rekke opp, eh, det driver jeg ikke med. Så da byttet jeg plan og improviserte.


Tanken var å få det smalere ganske kjapt og strikke den nye delen mye lengre enn den første fordi den virket kort. Strikket en hullrad der sjalet er på sitt bredeste og felte en maske hver omgang (i motsetning til økningen der det ble økt annenhver omgang), deretter et parti der jeg ikke gjorde noen fellinger og til slutt felte jeg på annenhver omgang.

Så ja litt spesiell fasong, men det vises ikke når jeg har det på.
Selvsagt viste det seg etter vask og strekk at sjalet endret struktur, så det ble ikke så tungt som fryktet, jeg kunne gjort det symmetrisk, spesielt siden den delen som skulle være veldig mye lengre ble sånn cirka akkurat like lang som den første. Jaja, pytt sann.


Så bare for å ha det sagt: Dette ligner ikke på Renates sjal i det hele tatt! Men det er lenge igjen av samstrikken og jeg har mer garn (tynnere og lettere) som kan passe.

Men det aller største problemet nå er vel at jeg synes det klør litt. Får bruke det litt og se om det blir mykere og jeg venner meg til det. Altså det er supermykt, jeg bare klør av alt.

Kommentarer

  1. Så artig! Det er jo ingen som har maken! Det er kreativt det :) Håper kløen gir seg så du får brukt det masse. Fargen var veldig fin og kledde deg!
    Ønsker deg så gode dager som man kan ha disse tider!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg