Hårete stripegenser


Jeg har unger som hittil ikke har vært så glad i strikkede plagg, har jo selvsagt prøvd, og skuffelsen er stor når jeg strikker og strikker og så blir det ikke brukt. Men etter at tantebarnet fikk hårete 80-tallsgenser ville lillesøster også ha, heldigvis for meg ville hun ha striper. For enkelhets skyld lagde jeg ikke 80-tallssnitt, men raglan.

Og for å gjøre lykkefølelsen større elsker ungen genseren sin og ønsker seg en til! I tillegg har storesøster planer om å låne (stjele) denne genseren. :-) Det betyr at jeg kan strikke en til henne også! Flaks for meg i hvert fall som bommet kraftig på garnforbruket i genserne. Jeg kjøpte sikkert 3 ganger så mye garn som jeg hadde behov for, har sikkert nok garn til 10 gensere til :-)


Mønsternotater:

Garn: Drops Melody, 1 nøste hvitt, 1 nøste gult og 2 nøster turkis
Pinner: 5,5 til vrangbord, 7 til glattstrikk

Modell: Oversized, bomsete
Størrelse: S?
Mål: Lengde 57 cm, omkrets 114 cm

Bolen:
Legg opp 104 masker på pinne 5,5.
Strikk 6 cm vrangbord 1r, 1 vr 
Strikk en omgang rett der det økes til 144 masker.
Bytt til pinne 7 og fortsett med glattstrikk.
Strikk 39 cm
Fell 4 masker i hver side til ermehull.

Ermer:
Legg opp 24 masker på pinne 5,5
Strikk 6 cm vrangbord 1r, 1vr 
Strikk en omgang rett der det strikkes 2 masker i hver maske, altså økt til 48 masker
Bytt til pinne 7 og strikk 43 cm glattstrikk
Fell 4 masker til ermehull.

Raglan:
Sett ermene inn på bolen og sett et merke i overgangen mellom ermer og bole, 4 merker.
Jeg brukte 2 midtmasker.
På annenhver omgang fell 1 maske på hver side av disse 2 midtmaskene. Strikket to masker vridd rett sammen før midtmaskene og to masker rett sammen etter midtmaskene. Altså 8 masker felt på annenhver omgang.
Da raglanfellingen målte 16 cm, målt midt foran på genseren byttet jeg til pinne 5,5
Strikk vrangbord 1r og 1 vr.
Jeg fortsatte fellingen på hver side av merket uten å bruke midtmasker, jeg tilpasset ved å strikke to rett sammen eller 2 vrang sammen ut i fra hva som passet.
Strikket 4 cm vrangbord før jeg felte av. 

Kommentarer

  1. Så koselig med enda mer 80-talls :)

    SvarSlett
  2. Ja men så ble den jo flott også da. Supert at den ble populær!

    SvarSlett
  3. Tusen takk for oppskrift! Eg har masse Airgarn liggende , prøver med det eg.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg