Harry Potter genser

(Juniorhobby stilte som modell i bytte mot sjokolade)

Ungene har fullstendig dilla på Harry Potter og vi begynner å ha en anseelig mengde HP-effekter, kjøpt vel å merke. Jeg orker ikke strikke flere meter skjerf når farmor kan kjøpe et (mye billigere) i julegave.

Men da storesøster ønsket seg genser, ja det var noe jeg kunne strikke.
Hadde et akkurat passende luksus årgangsgarn, Silky Tweed fra elsebeth lavold. Dessverre er det utgått for flere år siden, men jeg har byttet til meg en del hesper, så det blir kanskje genser på meg også (men uten H på).


Genseren gikk raskt å strikke, men så kom de to store utfordringene.
1. Sy sammen under ermene og fest tråder
2. Broder en H

Punkt en brukte jeg vel 4 måneder på, mens H'en tok godt over et halvt år.
Heldigvis har ikke ungen vokst i løpet av det siste året. 



Det finnes flere oppskrifter på HP-genser, men ungen ville ha en som sitter tett og jeg orket ikke isydde ermer, og når jeg likevel må regne om maskeantallet, nei, da er det enklere å bare strikke uten mønster. Men jeg strikket prøvelapp altså for å sjekke strikkefasthet.

Genseren er strikket på pinne 4 og med raglan. Vrangbord på ermene, rullekant nederst på bolen og i halsen, men måtte felle med ekstra elastisk avfelling for at den skal gå lett over hodet. 



Kommentarer

Populære innlegg