Hvordan sy bokbind? Steg-for-steg.


I utgangspunktet gjør det meg ingenting å legge på bokbind, men jeg blir så lei av at papiret er så dårlig at enten må bokbindene byttes ut i løpet av året eller så må det teipes i alle bauer og kanter.
Gratis tips til forlagene: Hva med ferdig laminerte bøker?

Vel, i år tenkte jeg at jeg skulle sy bokbind (eller boksokk som det visstnok heter).
Ja, jeg har sett at det finnes ferdig å få kjøpt også, men de jeg så var både dyre og dårlige (skeptisk når utstillingsmodellen har sømmer som har gått i oppløsning - hvor tøff bruk har den boka hatt likssom?). Og med 3 unger synes jeg kanskje det virket litt dyrt - Har selvsagt, etter at jeg sydde, lært at det finnes mye billigere bind enn de jeg så. På en annen side ble mine bokbind "gratis". Og de holder forhåpentligvis flere år og ikke minst kan vaskes på 60 grader etter et år i sekken.

Jeg har ikke lagt ned all verden av innsats i dette sømprosjektet, tror nok ikke min håndarbeidslærer på ungdomsskolen hadde blitt imponert, nei...
Men det funker helt greit til sitt bruk.

Siden jeg har brukt bomullstoff passer trekkene kun til bøker som er akkurat like store som det sydde trekket, men etter flere års erfaring med f.eks Gaia-bøkene så er de like store hvert år.


Altså, Justin Bieber sendetøy er ut!
Justin er så ut at det ikke var noen vits i å arve den til lillesøster eller andre unger i nabolaget heller, så da egnet han seg fint som stoffkandidat.

Jeg gjorde et halvhjertet strykeforsøk på stoffet, men for best resultat burde det vært strøket mer.


Legg boka oppå tøyet og klipp rundt.
(Her var det veldig viktig å klippe slik at det ikke ble med noen hjerter med JB på.)
Jeg er ikke mer nøye enn at det blir alt mellom 2-4 cm i topp og bunn og 10-15 cm i hver side.
Hvis jeg klipper for skjevt, så retter jeg litt opp før jeg begynner å sy.


Det man lærer som liten er vanskelig å endre på. Jeg får derfor ikke sove om natta hvis jeg ikke kjører over kantene med sikk-sakk.


Etter å ha sørget for nattesøvnen legger jeg boka oppå stoffstykket igjen og bretter kanten i topp og bunn. Jeg bretter det ikke helt inntil boka, men lar det være et par millimeter større enn boka.


Fest med knappenåler.
Etterhvert innså jeg at hvis jeg strøk over bretten med neglen, så ble bretten i bomullsstoffet så skarp at jeg ikke behøvde å bruke nåler.


Fest brettene med å sy en rettsøm.


Snu stoffet med rettsida opp og legg boka oppå.
Brett inn kanten på hver side.
Husk å slå igjen boka slik at du sikrer at det blir nok plass til boka.


 Sett i knappenåler når du er ferdig bretta.


Sy deretter fast kanten.
Her brukte jeg sikk-sakk både fram og tilbake.
På andre trekk brukte jeg sikk-sakk i kanten og deretter en rettsøm i "toppen av" sikk-sakken.
Hva som er best vet jeg ikke før det nærmer seg jul og jeg ser hva som er mest slitt.


Vreng "lommene" og putt inn boka.

Jeg orket ikke pynte noe på kanten, men det går an å sy inn den også slik at man slipper å se sikk-sakk-sømmen. Men det gidder jeg ikke i denne runden.


Og vips var hjerte-Justin blitt til noe nyttig.
Personlig synes jeg kanskje den mørke siden med bokstavene ble kulest, og heldigvis ble det klippet slik at ingen kan se at det egentlig står Justin Bieber, det kunne jo blitt katastrofe, han er jo bare så ut!


Om jeg har slike bokbind på alle bøker?
Nei, da hadde jeg holdt på å sy ennå.
Alle bøker med myk perm har fått papir og juniorhobby har biler og dinosaurer i papir på alle sine bøker.

Kommentarer

Populære innlegg