Den som venter på noe fint...

venter selvsagt ikke forgjeves!



For noen år siden lovte jeg søstra mi at hun skulle få et heklet pledd i innflytningsgave. Det tar selvsagt litt tid å finne riktig garn, mønster, tiltakslyst og ikke minst gjennomføringslyst, så søstra mi har rukket å bytte leilighet flere ganger siden jeg var stor i kjeften og lovte bort et pledd. Men i sommer tok jeg meg selv i nakken og gjorde det ferdig uten noen flere unnskyldninger. (Selvsagt hjalp det med ferie på Røros med en topptemperatur på 6 grader et par dager.)

Jeg skulle ønske jeg hadde noen bedre bilder som hadde vist hvor fint pleddet er, men interessen min for å style, klatre opp på taket for å få riktig vinkel osv. er fullstendig fraværende. Så da blir det bare slik...


Etter flere forsøk med andre typer garn (jeg inrømmer glatt at jeg har null tiltro til vaskeferdighetene hennes når det gjelder ullpledd) der jeg prøvde flere typer superwash, innså jeg at jeg gidder ikke bruke tid og energi på annet enn godt ullgarn. Valget falt derfor på Kauni i en fantastisk fin farge i rosa og beige.

Mønsterlappene har jeg hentet fra "200 crochet blocks" av Jan Eaton og "The Complete Book of Crochet Stitch Designs" av Linda Shapper, men de finnes også i andre bøker.

 

Hvis jeg skulle endret på noe i pleddet så ville det vært de fire "hjørnelappene" de synes jeg er litt for "løse og tynne", jeg er litt redd for at de skal slites i stykker. Men garnet vil jo tove seg under bruk, så jeg satser på at det går bra.

Nå har jeg hørt svake ymt om at hun synes det klør... Det øret nekter jeg å høre på! Ta på deg klær når du ligger under det så klør det ikke. :-)

 
 
Tekniske data:
Garn: Kauni
Farge: EJ
Mengde: 850 gram
Heklekrok: 4,
Størrelse: 120x180 cm
 
 

Kommentarer

  1. Teppet ble superfint! Beige og rosa er en fargekombinasjon jeg aldri har tenkt på før, men det ble jo fint, jeg må prøve det en gang.
    Og du har helt rett, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, jeg har også noen gaver som jeg lovte bort for lenge siden, men jeg må bli ferdig med kjolen jeg hekler til bryllupet først så får vi se...:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har også fått sansen for rosa og beige, veldig fin kombo.

      Slett
  2. Lekkert teppe! Jeg har pute i samme Kauni-garn, liker også godt fargekombinasjonen. En flott gave!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Skal ikke se bort ifra at det blir flere pledd i rosabeige kauni :-)

      Slett
  3. Aldeles nydelig,og fargene ble så harmoniske og fine.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Fargene er nydelige, men skal ikke ta på meg æren da det kommer ferdig på nøstet :-)

      Slett
  4. Dette teppet ble bare helt fantastisk. Og det blir faktisk mykere når du vasker det. Har votter som er tova i det garnet, og de er deilige. Og et skjerf jeg bare har vasket på ullprogram ble også nydelig - før jeg kjørte det en gang til på 40 grader finvask…

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, satser på at det blir bedre etter hvert, må bare få vasket det et par ganger til.

      Slett
  5. Flott teppe! Heldig søster, selv om hun måtte flytte noen ganger ekstra før det ble ferdig. ;o)
    Smart å kombinere lapper på den måten! Når jeg tenker meg om så har jeg visst en bok eller to med heklelapper jeg også... Men ikke nok restegarn. ;o)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg