Oldemorruter, starte omgangen i hjørnet

Når jeg hekler oldemorruter så snur jeg rutene for hver omgang istedet for å hekle på samme side hele tiden. Jeg liker å snu fordi da blir rutene helt like på begge sider og helt firkantede, de heller ikke mot den ene siden som de ender opp med å gjøre når man hekler på samme side hele tiden.
Når jeg snakker om oldemorruter så mener jeg selvsagt de helt tradisjonelle med 3-stavsgrupper og de helt enkle tette med stav i stav (slik som på bildene under). Hekleruter med andre slags mulig mønstre hekler jeg selvsagt uten å snu.
 
Men et av problemene med denne snuinga er at jeg får en tydelig (ihvertfall for meg) strek midt på ruta der de tre startluftmaskene er. Ok, den er ikke veldig plagsom, men er du petimeter finnes det løsninger for å kamuflere de tre startluftmaskene.
 
Starte omgangen i hjørnet:
 
 
Når du kommer til hjørnet finn de tre startluftmaskene, ta en stav i den tredje luftmasken (istedet for de vanlige luftmaskene).

 
Da får du laget et hjørne og fortsatt stå på det samme stedet.

 
Snu lappen.

 
Hekle 3 luftmasker for å starte omgangen.

 
Hekle en stav (eller to ved vanlig oldemorrute) i mellomrommet mellom de tre lutmaskene og staven på forrige omgang.

 
Og så fortsetter du bare som vanlig resten av omgangen helt til du kommer rundt, da starter du bare på bilde en igjen og gjør akkurat det samme.
 
Det kan virke litt innviklet når du ser det slik, men det er bare å prøve så skjønner du fort hvordan det gjøres.
Om jeg gjør dette hver gang jeg hekler ruter?
Nei, det kommer an på humøret.

Kommentarer

  1. Takk for info. kanskje jeg burde grave fram rutene som ligger neders i korga? Ha en flott helg hos deg!

    SvarSlett
  2. Så lurt tips, lurte på hvorfor lappene mine ble skeive og rare. Dette skal jeg prøve ut neste gang jeg hekler oldemorruter :)

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke så bevandret uti oldemorsruter, men dette skal jeg merke meg.
    Takk for tips!

    Fortsatt god søndag!

    Klem

    SvarSlett
  4. Jeg snur også alltid ruten for å slippe de skjøtene :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg