Nesten Mette-Marit


Av og til henger jeg på Twitter og av og til blander jeg meg inn i strikkediskusjoner. I en av disse oppdaget jeg at de diskuterte den rosa lua som Mette-Marit hadde på seg i NRK sitt store 40-årsintervju med kronprinsen. (Intervjuet ligger på NRK sine sider og lua dukker opp sånn ca en halv time ut i programmet, hvis du har lyst til å se originalen.)

Lua er ganske enkel, en vrangbord nederst med vridd rett, deretter er selve lua med vrangsiden ut. Fargen er lys rosa, litt spraglete mot hvitt. Den er nok maskinstrikket, for det er tynt garn og litt "hardt" strikket.

 
Er jo som kjent en smule lettpåvirkelig og da jeg fant et garn som så ut til å ligne så var jeg jo ikke strikkepinnene langt unna.
 
Nå er jeg ikke helt fornøyd med resultatet da, fargen ble litt feil, i gammel vane økte jeg litt etter vrangborden og fellingen ble litt brå.
 
Alt i alt i fin høstlue (den er i bomull), men altså ikke "lik nok" originalen. Men pytt sann, jeg skal nok få brukt denne også.


Men altså, mønster på denne lua:

Garn: Schachenmayr Egypto Cotton Color, 50 gram.
Pinner: 2,5 mm

La opp 110 masker. (Jeg strikker løst)
Strikket vrangbord med 1 vridd rett og 1 vrang i 7 cm.
Med mindre du elsker å strikke vrangmasker så må du snu strikkinga nå, slik at den vridde vrangborden havner på innsida.
For hver fjerde maske økes ei maske, jeg pleier å strikke ei maske i fremre og ei i bakre maskeledd.
Strikk ca 18 cm.
Start felling:
Strikk to og to masker sammen. Strikk en omgang rett. Strikk to og to masker sammen. Strikk en omgang rett. Fortsett slik til det står igjen ca 16 masker. Avslutt med å trekke tråden gjennom maskene. Fest aller tråder.
Vreng lua.

Og vips så ser du ut som en Mette-Marit-look-alike.....

Kan du ikke snart se til å bli ferdig med den fotograferinga????

Kommentarer

  1. Kjempefin lue og vakker fotomodell!

    SvarSlett
  2. Du er så flink til å se på strikkeplagg og så strikke noe som ligner veldig!
    Og profesjonell modell som alltid ;-)

    SvarSlett
  3. Så søt lue! Fikk skikkelig høst følelse av bildene=) hehe

    SvarSlett
  4. Hvilken størrelse er det på denne lua? Tenkte strikke den til en 5-åring. Hvor mange masker vil du anbefale?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg