Rundkjøring fram og tilbake


De siste årene har det poppet opp en hel haug med strikkegrupper på Facebook, ikke at jeg er spesielt aktiv i disse, men jeg er nå medlem i et par av dem. En av dem er en gruppen Stripestrikking og har du lest mye i denne bloggen så vet du vel at jeg liker striper.

Pinneguri la ut gratismønsteret på halsen Roundabout fra Ravelry og lurte på om noen hadde lyst til å strikke det sammen med henne. Og det hadde jeg selvsagt lyst til. Vi diskuterte litt rundt og kom egentlig fram til en justering av mønsteret: Tynnere garn og strikke det rundt på rundpinne.

Selv om jeg ikke kan fordra å strikke fram og tilbake, endte jeg likevel med å følge originaloppskrifta siden garnet jeg valgte er såpass tykt.
Jeg strikket i Mirasol Contanani og pinner nr 5.
OK, følge og følge...
Ikke samme maskeantall, ikke samme stripeinndeling osv.
Pinneguri valgte tynnere garn og strikket rundt og hennes lekre versjon kan sees her og var selvsagt ferdig lenge før meg.

(Hva er det forresten med amerikanere og rundpinner? Har lest flere bøker der strikking er omtalt og jeg reagerer alltid på beskrivelsen av at det er så vanskelig med glattstrikk på rundpinne. Jeg strikker alt på rundpinne, selv når jeg strikker fram og tilbake.)

 
Halsen strikkes som et langt skjerf og syes sammen i endene. For en fin sammensying i endene anbefaler jeg å bruke midlertidig opplegg og sy sammen slik at det ser ut som strikket omgang. Det er første gangen jeg har brukt denne metoden ved stripestrikk, så det ble en liten bom i skjøten, den ene fargen fikk plutselig 3 rader istedet for 2. Hvis du ikke vet hva jeg snakker om anbefaler jeg Pickles sine hjelpevideoer for midlertidig opplegg og sammenveving.

 
Underveis i strikkinga var jeg veldig usikker på om jeg egentlig er fornøyd med halsen, ble den for tykk, ble fargene riktige, ble den lang nok eller ville jeg få kvelningsfornemmelser, ville jeg i det hele tatt bruke den.
Nåja, alle bekymringer var ubegrunnet. Fire sekunder etter at den var ferdig oppdaget storesøster den og utbrøt forundret:
-Hvorfor har du strikket denne til meg uten å si fra?
Og vips forvant den ut døra rundt halsen hennes og der har den vært siden.


Og nei, jenta har ikke begynt med briller, dette er det kuleste tilbehøret for tiden.

Kommentarer

  1. Flott hals i fine farger- og den passa jo perfekt til jenta di! (Skjønner godt at hun forsvant med den!) :-)

    SvarSlett
  2. Kjempeflott hals... :O) Er litt hekta på striper,(var)er snart ferdig med mitt andre, jeg strikker på rundpinne i tynt garn... Det går ganske sakte.

    SvarSlett
  3. Kjempefin hals, så jeg skjønner den jenta veldig godt!!
    Du får nok bare strikke en til ;-)
    Fin søndag til deg :-)

    SvarSlett
  4. Den var virkelig fin.
    Klem Tone

    SvarSlett
  5. Såå fin den ble, skjønner godt at den ble godt likt :)
    Morro med sammen-strikk....Det blir jo uansett forskjellige strikkerier, om grunnlaget er det samme :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg