Herrebaktus


Jeg prøvde å strikke et skjerf til gubben for et par år tilbake, men jeg ble ikke helt fornøyd, så det ble aldri ferdig. Selvsagt ligger det der i skuffen fortsatt, men vurderer seriøst å reke det opp og bruke garnet til noe mer fornuftig. 

Men så oppdaget jeg at Strikkelise hadde strikket en maskulin variant av det populære Baktusskjerfet i knall grønn Wollmeise. En super ide tenkte jeg og satte igang..... Eh, nei... Som vanlig tar det litt tid fra ide til gjennomføring, i dette tilfellet over et år. Ikke hadde jeg noen kul mannefarge i Wolmeise heller, men man kjenner da andre som har WM-lager, så jeg byttet bort noen kilo fisk og fikk WM tilbake (WM er helt klart gangbar valuta i strikkekretser).


Sånn helt enkelt:
1 hespe WM (eller annet garn)
Pinner nr 3.

Start med 4 masker.
Strikk riller.
For hver 6 omgang øk med ei maske i den ene sida (pass på at du øker i samme sida hele tida).
Strikk til du har brukt halve nøstet.
Fell deretter 1 maske for hver 6 omgang, fortsatt samme side.

Da får man et veldig langt og smalt trekantsjal/skjerf som passer for mannfolk. 


Og gubben?
Han er superfornøyd og bruker det hver dag.

Kommentarer

  1. Så utrolig kult! Det må jeg vise til husets eier av lang grønn Baktus!

    SvarSlett
  2. Kjempe flott ble det.
    Fortsatt god helg
    Klem Tone

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg