Se! Ikke bare en, men to!


Sokkestrikking er ikke helt min greie, så jeg har litt problemer med å henge med på sokkealongen inne på Uformelt. Men selvsagt gir jeg ikke opp, det gjelder bare å være smartere enn Margot - eller kalles det juksing? 


Månedens mønster er Circle Socks (link til pdf-mønster) av Anne Campbell. Det ser litt avansert ut, men er overraskende enkelt.
Heldigvis for oss så strikket Margot sokkene på forhånd slik at hun kunne komme med en anbefaling i forhold til fargeskiftene.

Sakset rett i fra Margots anbefaling:
For å slippe å få den omgangen en skifter farge til å bli en vrangstrikket omgang (som lager disse bumpene med strek på) så skiftet jeg farge den siste omgangen før de vrange omgangene.
MC = Main colour (den grønne)
CC = Contrast colour (hvite)MC: Rows 1-3: Purl
CC: Rows 4-9: K3, slip 2 stitches purlwise with yarn at back, K3
MC: Row 10: K3, slip 2 stitches purlwise with yarn at back, K3
MC: Row 11-13: Purl
CC: Row 14-19: slip 1 stitch purlwise with yarn in back, K6, slip 1 stitch purlwise with yarn in back
MC: Row 20: slip 1 stitch purlwise with yarn in back, K6, slip 1 stitch purlwise with yarn in back



Og hvordan klarte så jeg å få til et par denne måneden?
Jo, jeg tenkte enda mer smart enn forrige måned (jeg har en viss progresjon i oppfinnsomhet for hver måned), samtidig med en dose realisme. Pinne 2,5 og sytråd passer ikke helt mitt strikketempo, så jeg gikk for Viking Sportsragg og pinne 4 mm. Noe som gjorde at jeg kun hadde 40 masker og mange færre omganger.


Denne sokken har en slags forsterket hæl. Og for å si det enkelt, den blir veldig tjukk med dette garnet og pinne 4, så jeg vet ikke om jeg gjør dette flere ganger.


Å, synes du grønnfargen er litt stikkende?
Ta det med ro, den er verre enn på bildet. I tillegg tror jeg at jeg har klart å strikke sokkene litt for små....

Kommentarer

  1. Jeg syns de så knallfine ut jeg...
    God søndag:-)

    SvarSlett
  2. Hei!
    - så festlige sokker!
    fikk pluttselig litt dilla på å strikke sokker jeg og, men ikke så lett å huske denne hælen ....

    Jorunn

    SvarSlett
  3. Takk, de er ganske festlige. Så om jeg skal strikke samme mønster flere ganger så er dette et godt alternativ.

    SvarSlett
  4. Flotte!
    Jeg tror ikke jeg hadde hatt idighet til å strikke så fine sokker! Mye arbeid, og så går de jo bare hull på...

    SvarSlett
  5. de ble jo kjempetøffe:D
    Hvorfor skal sokker være kjedelige?;) Gøy med litt sterke farger og:D

    SvarSlett
  6. Så flotte sokker du har strikket.

    SvarSlett
  7. Gratulerer! Bra jobba, det ble veldig fine sokker! Og nå har du vel fått den selvtilliten du trenger til å fullføre januar og februar også;-)
    Selv sto jeg over marssokkene for å fullføre Fanatrøya, men klarte jeg det mon tro...

    SvarSlett
  8. Altfor lenge siden jeg besøkte det, masse fin strikk siden sist. Sokkene ser kjempeflotte ut, selv om du sier de ble vel tjukke.

    SvarSlett
  9. dette mønstret er sååå lekkert :)og fargene likte jeg også :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg