Fredagsfilmteppet


Hver fredag, eller nesten hver fredag ihvertfall ser vi film sammen med jentene. Heldigvis fikk vi Astrid Lingrens samlede i julegave slik at vi har noe bra å se på. Det er begrenset hvor artig det er for oss voksne å se High School Musical, Alvin og gjengen, Barbieprinsesser hver enste fredagskveld, men nå er vi ihvertfall berget fram til sommeren.

Lillesøster sitter helst i fanget mitt og vi to har funnet ut at vi trenger et pledd å krype inn under, helst et hjemmeheklet i ull. Så hver fredag setter vi oss godt til rette i sofaen, lillesøster ser film og jeg hekler. Men spør du lillesøster så er det nok hun som hekler.

Selv med Mor Aase og krok nr 5 så rekker vi bare ei til to striper hver fredag, så det går litt sakte framover. På en annen side er det nå såpass stort at det varmer godt.

Kommentarer

  1. Det teppet vert nok varmt og godt og flott!! Og ikkje minst vert det nok knytta mange gode minner til det! Ha ei flott helg:))

    SvarSlett
  2. Et skikkelig koseteppe det der.:) Og det blir nok ferdig skal du se.

    Ønsker deg og dine en herlig filmkveld!:)

    SvarSlett
  3. Dette blir nok et supert kosepledd:)

    SvarSlett
  4. Ser utrolig deilig ut! Gir meg litt inspirasjon til å prøve å hekle litt igjen...

    Ha en fin filmkveld, og ellers en deilig helg!

    SvarSlett
  5. Greit med eit slikt handarbeid når ein ser film. Artig mønster.Det varmar godt mens det blir til òg. Har sjølv eit teppeheklearbeid liggande som er i produksjon mens eg ser film ol. Kos dåke med og under teppet, under kveldens film.

    SvarSlett
  6. Enig med deg i filmvalg :)
    Ser ut for å bli ett flott og deilig kosepledd!
    Go helg :)

    SvarSlett
  7. Fredagsfilm hørtes ut som en veldig koselig tradisjon, og teppet ser ut ti å bli bra. Liker bloggen din - det ligger en liten award til deg hos meg.

    SvarSlett
  8. Hei. Eg berre rett og slett digger bloggen din!!! Er ofte innom og får gode tips. Har akkurat lært meg å hekle, so her er mange flotte idèar. Men eg lurte på om du kunne fortelle fort og kjapt mønsteret på fredagsfilmteppe ditt? Syns mønstereter tøft. Er det berre å starte me fm, so hlst, dbst ovs og så minke sameleis? Viss du skjønte kva eg meinte ;)Hadde satt stor pris på ei lita forklaring.

    SvarSlett
  9. Hei Vibeke.
    Tusen takk for hyggelige ord om bloggen min :-)

    Mønsteret på teppet er sånn ca:

    Rapport 1 gjenstas to rader:
    2 fastmasker, 2 halvstaver, 2 staver, 2 dobbeltstaver, 2 staver, 2 halvstaver

    Rapport 2 gjentas to rader:
    2 dobbeltstaver, 2 staver, 2 halvstaver, 2 fastmasker, 2 halvstaver, 2 staver

    Start hver rad med enten 1 lm eller 4 lm. Disse kan erstatte første fm/dblstv, men siden jeg hekler med så stor krok så ble det vel luftig så jeg tar dette i tillegg og så justerer jeg på slutten av hver omgang slik at jeg ikke øker.

    Avslutter hver omgang med enten 2 fm eller 2 dblstv for å avslutte bølgen.

    Mønsteret er delelig på 12 + 2.

    Første rad er 1 omg. med rapport 1.
    Fortsett med 2 rader av rapport 2.
    Avslutt med 1 omgang av rapport 2.

    Si fra hvis du ikke skjønner det, så skal jeg skrive det litt mer tydelig.

    SvarSlett
  10. Takk :) Eg trur eg skjønte det, so da skal eg kjøpe inn garn og prøve :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg