Utrolig, fantastisk, ubeskrivelig

Klar for åpningsgalla: Det nye operahuset er så fantastisk fint at det ikke kan beskrives. Det ser jo litt sært ut på bilder og på avstand så jeg har ikke hatt fantasi til å se for meg hvor fint det ville bli, både utvendig og innvendig.
Man ankommer bygget via en marmorbro og kommer inn i en hvit verden (litt grått og trist på bildet her da :-)
Hovedsalen var bare så fin og den berømte lysekrona i taket er bare enda finere enn jeg trodde. Siden vi ikke fikk se fyrverkeriet live så dro de til med litt ekstra confetti under avsluttningsnummeret:
Til og med dassen er fin :-)
(Doflisene :-)
For dere som har vært i den gamle operaen så vil den nye salen fortone seg som en drøm. Vi hadde sikkert noen av de "dårligste" billettene, men det var bra lyd og vi så bra likevel. Var litt bekymret for kritikken rundt setene og beinplass, men der vi satt var det god nok plass til beina (jeg er 1,77) og personlig syntes jeg setene var gode.

Forestillingen var fin. Kanskje litt lang, men til den stive billettprisen så burde den nesten være lang også :-) Høydepunktet var kanskje slavekoret, det var storslagent.

Jeg liker ikke ballett, men jeg ble gledelig overrasket over den "nye" balletten, den var moro. Men både opera og ballett er noe helt annet i salen enn på TV (jeg ser aldri opera på Tv)

Etter forestillingen var det sjampis og litt mat. Nå ble det ikke så mye sjampis på meg :-) Men litt mat ble det, burde selvsagt tatt bilde av den lekre tallerkenen, men hadde slukt halve maten før jeg tenkte på det. Veldig godt, men alt for lite sjokoladekake :-)
Foajeen:

I sal 2 var det dans til Ole Ivars. Vi var en kort tur innom, men vi dro "tidlig" hjem siden jeg ble litt sliten. Men hørte intervju med operasjefen i dag, han hørtes ut som han hadde vært litt lengre enn oss :-)

Vi har utsikt til operaen og i dag har det vært litt morsomt å se ned dit, det har vært masse folk hele dagen (30.000 ifølge avisene)

Selv har jeg ikke vært og gått rundt huset ennå, men jeg har hørt av andre at når man går rundt huset så er det så mye vinduer at man kan se inn i verkstedene også.Så vi skal en tur ned neste helg for å studere bygget enda mer.

Jeg vil anbefale alle å ta en tur for å se på det, bilder og TV klarer ikke å formidle hvor utrolig fint det er.

Kommentarer

  1. Så spennende at dere har vært der! Jeg bor for langt unna, men det skal vel bli en gang. Fine bilder, gir litt intrykk av hvor storslagent det er...
    Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  2. Jeg har forsåvidt kremutsikt til operaen her jeg sitter i sofaen min og kan telle hvor mange folk som er på taket der :-) Men den er helt utrolig på nært hold, så hvis du kommer til Oslo så må du definitivt sette av tid til å gå dit.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg