Amsterdam

Var i Amsterdam i helga. 15 år siden sist jeg var der og da syntes jeg ikke det var noen fin by, men etter denne turen har jeg skiftet mening.
Selv om det var surt og kaldt så var det en fin by. Hotellet var veldig bra, badet var rent og pent. Selve sentrum er vel temmelig lite, tror vi fant ut at det ca er 3 km i diameter, ihvertfall gikk vi masse.
Shoppingmessig så ble det som vanlig mest til barna :-) Var innom en Petit Bateau butikk og der ble det litt klær, deriblandt disse fine, tykke genserne som kan brukes på begge sider. Dyre klær, men en utrolig kvalitet.
Ellers oppdaga vi at blandt merker som finnes både i Norge og Nederland, der lappen viser aller priser i Europa, at det var litt tilfeldig om klærne var billigere der enn her.

Vi var på kanalbåtomvisning på søndag:


Det viste seg også at det var denne dagen Sinter Klaas ankom Amsterdam. Det var enorme mengder barn i byen utkledd som Zwarte Piet. Her er det masse voksne Zwarte Piet, som underholder før paraden kommer.
...............
Det var selvsagt masse sykler i Amsterdam :-) Men et par ting var veldig annerledes enn her i Oslo. Alle hadde "gamle horva sykler" (det visste jeg), men du skulle sett sykkellåsene - de var gigantiske. Jeg trodde at siden "alle" har sykler så er det lite stjeling, men det er det tydeligvis ikke. Ellers så vi ikke en eneste sykkelhjelm. Og alle satt rett opp og ned da de syklet, ingen fremoverlente menn i kondomdrakt som suser fram i 110 :-)

...............

Kommentarer

Populære innlegg