Svigerinnelue


I fjor eller var det forfjor (?) så fikk min svigerinne et gavekort på ei strikket lue, nå var det vel på tide å strikke den….
Hekleblomsten er ikke min, den hadde min svigerinne fra før. 

Dette er min favorittlueoppskrift for tida, så utrolig enkel at man slipper å tenke og telle.

Garn: Mist fra DSA, 2,5 nøster.

Pinner: str 4,5 mm og 6 mm

Legg opp 68 masker på pinne 4,5 (jeg strikker løst).
Strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang så langt som du synes passer, jeg tror det ble ca 7 cm her.

Strikk en omgang der du øker med en maske for hver 3.maske. Jeg strikker 2 masker i hver 3.maske. Pass på slutten av omgangen at du enten har 3 masker eller 1 maske igjen. Masketallet skal ikke være delelig med 4, det skal enten være 4+1 eller 4+3.

Skift pinne til nr 6.
Deretter strikkes 2 rett og 2 vrang rundt og rundt og rundt og rundt til du synes lua er lang nok (jeg husket selvfølgelig ikke å måle denne, men jeg prøver dem på hodet og ser når det er på tide å avslutte).

Start fellingen. Strikk 2 rett, deretter 2 vrang sammen. Fortsett slik rundt og rundt til det står igjen noen få masker.

Snurp sammen og fest tråder.



Jeg tror faktisk jeg trenger en slik selv også :-)

Kommentarer

  1. Kjempefin svigerinnelue!! Den som venter på noe godt venter ikkje forgjeves:)) Tenker svigerinna vart fornøyd eg!! Har du noko forslag til ein annan tråd som kan brukes, får ikkje tak i slik tråd her eg bur???? Ha ein fin dag:))

    SvarSlett
  2. Hei Elin:
    Jeg har brukt Freestyle (Dale) og er nettopp ferdig med ei i Alfa Glitter (Sandnes). Disse har jeg brukt samme pinnestr og masker.

    Akkurat nå strikker jeg ei til meg selv i Karisma (Drops) der jeg bruker pinner nr 4 og 4,5. Der la jeg opp 92 masker. Men foreløpig har jeg ikke fått testet den på hodet så jeg er usikker på størrelsen.

    SvarSlett
  3. Kjempefin og veldig kledelig lue, så du må nok strikke en til deg selv også :)

    God helg!

    SvarSlett
  4. Veldig fin lue! Tror jeg må prøve meg på en sånn, jeg å....Er best på hekling, men har lyst å prøve meg på å strikke litt....

    SvarSlett
  5. Herlig svigerinnelue! Og du kan godt ha en selv, den var svært kledelig!=D

    SvarSlett
  6. Nydelig farge. Å kjekt med mønster man ikke trenger å tenke på.

    SvarSlett
  7. Veldig fin lue! Tror nok du trenger en sånn også! Kanskje jeg skal strikke en sånn til ... nei, jeg tror jeg har nok å strikke før jul!

    SvarSlett
  8. Kjempeflott lue!! Eg har strikka to slike og. Ei i Smart og ei i Karisma.

    SvarSlett
  9. Så fin og fresh den var! Og stilig passform:)

    SvarSlett
  10. Den var kjempefin. Hm..kanskje det skal bli mitt neste prosjekt :)
    Tusen takk.

    SvarSlett
  11. Superfin. Den skal jeg prøve meg på! Takk for oppskriften. Jeg har nettopp strikket et par votter og har mer igjen av alpakkagarnet. Tror det skal bli perfekt. Skjønner liksom ikke helt hvorfor det ikke skal gå opp i 4?? Liker ikke når det er noe jeg ikke forstår : ) Ha en fin, fin helg!
    Cosi

    SvarSlett
  12. Fin lue! Og så masse flott du har fått i kalenderen din! Skikkelig namme-garn det fra Picles. *sikle*

    Ha en fortsatt god helg!

    SvarSlett
  13. Flott lue og takk for oppskrift!!!

    Ha ei fin uke !!

    Hilsen barbro

    SvarSlett
  14. Perfekt å komme over den her i denne hektiske "lage-julegaver-i-siste-liten"-tida.... denne skal produseres i flere eks. :-) takk for at du deler!

    SvarSlett
  15. Flott lue og hvilket staselig smil! :-)

    SvarSlett
  16. Finfin lue, også så kledelig! Ihvertfall til deg ;)
    Må sjekke om jeg har noe i lageret som kan passe. Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  17. Flott farge. Jeg har strikket den både i easy og eskimo. Enkelt og greit :)

    SvarSlett
  18. Denne oppskriften var litt greiere enn andre varianter jeg har sett av lignende luer. Den må jeg rett og slett kopiere :)) Takk for at du deler!! Sånt setter en amatør som meg STOR pris på.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg