Sammenhekling av oldemorsruter

På tide å få slutt på den dårlige samvittigheten her. Har i lange tider lovt at NÅ skal jeg vise hvordan jeg hekler sammen oldemorsrutene, det er bare det at NÅ blir utsatt og utsatt.
Men NÅ er jeg klar!
Kom gjerne med innspill om dette ikke er forståeling, så skal jeg prøve å forbedre beskrivelsen.

Hvordan hekle sammen på siste omgang av oldemorsruter:


Start med å hekle en passe mengde ruter, alle, noen eller minst 2. For enkelhets skyld så er disse ensfargede (mindre trådfesting *lat*) og jeg kommer kun til å bruke en farge til sammenhekling, men det er ikke nødvendig altså. Bruk så mange farger på lappene som du ønsker, gjerne en for hver runde og sammenheklingsfargen/siste omgang av rutene trenger heller ikke være lik.


1.rute: Hekle en omgang rundt hele lappen.


2.rute: Hekle litt langs kanten bort til et hjørne, hekle en stavgruppe i hjørnet.
Grunnen til at jeg starter midt på høyre side er at jeg er paranoid og gjerne vil at alle ruter skal ligge i samme retning og alle omganger skal starte på samme sted. Men du kan selvsagt starte hvor du vil.


Hekle 1 lm, hekle 1 fm rundt lm-buen i hjørnet på 1.rute og deretter 1 lm.
Mine hjørner består av 3 lm, fm erstatter derfor den ene lm. Hvis du bare har 1 eller 2 lm i hjørnet så kan du se an om du lar 1 fm erstatte disse.


Nærbilde av hjørnet. Ikke sikker hvor mye klokere man blir av det, men...


Hekle en stavgruppe til i hjørnet på 2.rute.
Sammenheklingen i hjørnet består dermed av 2 vanlige stavgrupper med lm-bue i 2.rute, der den midterste lm er erstattet med en fm rundt lm-hjørnet i 1.rute.


Hekle en fastmaske om neste lm-bue på 1.rute.
Jeg bruker å ha 1 lm mellom hver stavgruppe langs sidene. Denne fm erstatter lm jeg vanligvis har imellom stavgruppene.
Når jeg hekler med Finull eller andre garn som er lett å slite av så hekler jeg 2 fm om lm-bue, da føler jeg at det er litt tryggere for at tråden ikke skal slites.


Hekle en stavgruppe i neste lm-bue i 2.rute igjen. Deretter erstattes lm mellom stavgruppene med en fm rundt neste lm-bue på 1.rute.

Fortsett slik langs hele kanten. Hjørnet hekles på samme måte som det forrige.


Hekle resten av kanten som du vanligvis hekler omgangene.


Da blir det seende slik ut. Burde selvsagt vært blokket eller dampet slik at det hadde sett litt penere ut, men det er grenser for hva jeg gidder.


Hvordan du monterer videre er litt opp til deg. Man kan f.eks montere bortover til det blir ei remse slik jeg har lagt lappene over. Eller man kan starte i midten og montere rundt.


Jeg starter her på rad 2. Hvordan du fester fm i hjørnet må du nesten vurdere selv. Her tar jeg en fm rundt lm-buen på 1.rute.


Deretter er det bare å hekle som vist over.


Sammenhekling i hjørnet med 4 ruter. I hjørnene må man velge hvilken sammenhekling man synes er finest eller gir minst hull.
Jeg har valgt å gjøre følgende:
2.rute er festet til 1.rute.
3.rute er festet til 1.rute.
4.rute (grønn) er festet til 1.rute


Mine hjørner blir da seende slik ut.


Deretter er det bare å finne ut hvordan man har lyst til å hekle sammen resten, bortover, nedover, rundt eller...


Ok, for søkbarhetens skyld skal jeg være så snill å skrive inn en del ord slik at det er mulig å finne igjen dette innlegget hvis du glemmer hvor det er. Hekle sammen bestemorruter. Oldemorruter. Bestemorsruter. Sammenhekling. Hekle sammen på siste runde. Steg for steg. Montering av hekleteppe.

Kommentarer

  1. Tusen takk for kjempegod tutorial. Gleder meg til å prøve den ut :)
    klem og god helg!

    SvarSlett
  2. Detta må no vera ei god forklaring. Skjønar ein ikkje denne så veit ikkje eg.

    SvarSlett
  3. Veldig flott at du viser dette, mange som lurer på det.
    Kjempebra:-)

    SvarSlett
  4. Flott forklaring og gode bilder som forklarer ennå mer :-)
    Kjempebra.

    Ønsker deg ei god helg

    Klem
    Barbro

    SvarSlett
  5. Takk for koselig kommmentar i bloggen, på kurven min. Skal prøve å holde den like ryddig;) har en kurv i bakhond på et annet rom, som jeg har ting jeg ikke bruker for tiden. Prosjekter på vent og sånt.
    Så bra at du viser sammenheklingen, har lenge hatt lyst til å prøve meg på det.
    GOD HELG:)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for god forklaring - nå er det bare å hive seg ut i det for andre også. Dette skal lagres! Ha en god helg:)

    SvarSlett
  7. Takker og bukker for flott tutorial! Jeg skal jammen teste dette så snart jeg finner igjen de hersens rutene mine :) Klemme ri fleng

    SvarSlett
  8. Tusen takk for at du deler med oss!

    Skal kaste meg over et prematurteppe alá det du har lagd tenkte jeg :-)

    SvarSlett
  9. Dette var en flott beskrivelse. Takk.
    Må bare prøve denne.
    God helg!

    SvarSlett
  10. Takk skal du ha!! Jeg har også en metode, men da hekler jeg med egen tråd og en del luftmasker, så det vises nesten ikke;)
    Men denne skal jeg huske!!
    Klem fra meg;)

    SvarSlett
  11. flott forklaring. gjør på samme måte jeg..

    SvarSlett
  12. Takk for en god forklaring! Jeg har en helg haug med lapper, men jeg gruer meg til å hekle eventuelt sy de sammen :-)

    SvarSlett
  13. Ja, dette var litt annerlades enn det jeg har gjort, paa mitt neste teppe skal jeg jammen proeve denne metoden, veldig godt forklart av deg synes jeg:) Tusen takk!

    SvarSlett
  14. Heisan, hva skulle vi gjort uten deg Hobbyugla! Jeg har brukte dine steg-for-steg mange ganger. Skal derimot ikke hekle tepper på en stund. Har fått mer enn nol, nå er det småtteri det går i :o)
    Jeg hekler også haugevi (og da mener jeg haugevis) av dine favoritt pulsvarmere. Elsker de!! Har faktisk tenkt å gi bort noen til jul, litt usikker på om jeg må skrive på kortet hvor jeg har oppskriften fra?? Hva tenker du, Hobbyugla??

    Ha en fin, fin helg
    Cosi

    SvarSlett
  15. Takk! løsning! Dette må jeg teste, holder på med noe lappegreier her.... hadde grudd meg til sammensyingen.

    SvarSlett
  16. Takk, takk hyggelig at det kommer til nytte.

    Cosifantutta:
    Jeg oppgir aldri hvilket mønster eller hvor jeg har funnet det, med mindre jeg tror at den som mottar gaven har lyst til å lage noe slikt et selv. Så det trenger du ikke føle deg forpliktet til.
    Men jeg synes det er veldig hyggelig å høre at du hekler mange av dem da :-)

    SvarSlett
  17. hei!
    så smart måte og sette sammen rutene på, tusen takk!!
    - jeg har pleid å sy sammen med maskesting, men det er et tidkrevende prosjekt .....

    Jorunn

    SvarSlett
  18. Endelig fant jeg en lettfattlig oppskrift som forklarer hvordan man gjor det! Takk for det!

    La meg til som folger ogsa jeg! ;-)

    ha en fin dag.

    SvarSlett
  19. Tusen takk for en kjempefin tutorial.Sitter her med et par lapper og en heklekrok ,å jeg får det faktisk til.

    SvarSlett
  20. Dette var altså den fineste og greieste sammenheklinga jeg har sett! :-D Jeg har leeeenge planlagt et lappeteppe i bestemorruter, men har ikke startet enda rett og slett på grunn av at jeg ikke fant ut hvordan jeg skulle hekle dem sammen. Er litt fanatisk sånn sett, planlegger håndarbeidet i minste detalj, hehe :-P

    SvarSlett
  21. Hei! Å takk for fin forklaring!! Jeg fikk til å hekle sammen ruter lagd av staver med å bruke din forklaring! Gleder meg til å montere teppet jeg har heklet av oldemorruter som er til dattera mi:-)

    SvarSlett
  22. Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger!

    SvarSlett
  23. dette har jeg lurt på en liten evighet, så dette var fantastisk! Takk!!

    SvarSlett
  24. Bare hyggelig. Fint at det kan brukes av flere.

    SvarSlett
  25. Ååå, hadde jeg enda funnet bloggen din og dette innlegget tidligere... Men nå skal linken hit lagres! Takk for flott "mini-kurs" i sammenhekling :-)

    SvarSlett
  26. Takk for en kjempebra gjennomgang av hvordan å feste oldemorsruter sammen. Jeg driver mye og hekler på oldemorsruter for tiden, og skal snart legge ut endel av tingene på bloggen min.

    Jeg har lagt til bloggen din som en favoritt på nettstedet som jeg og min mor nylig opprettet wwww.heklede-produkter-fra-nordfjord.blogspot.com ta en kikk og bli gjerne medlem av vår lille nettbutikk. Vi opprettet den 31. Des 2011, så den er ikke så gammel.

    Hadde vært kjempekoselig å få høre fra deg.

    Mvh,
    Elise Marie

    SvarSlett
  27. Sånn gjør jeg det og :-) Nå ble jeg motivert til å ta frem en UFO og hekle sammen rutene til et helt teppe

    SvarSlett
  28. Så lett å forstå dine steg for steg;) Har akkurat heklet sammen mitt første arbeid med oldemorsruter ved hjelp av deg. Har akkurat startet min lille blogg også hvor jeg forteller om ting jeg lager eller pusser opp, og noe av dette selges på bloggen min, i bua mi og på finn. Ikke sikker på om jeg gidder å selge noe oldemorsarbeider, for dette er MYE jobb før et lite teppe eller pute kan se dagens lys!!

    LilleBessa

    SvarSlett
  29. Tusen takk for alle fine tilbakemeldinger, det er veldig inspirerende.

    SvarSlett
  30. Tusen takk for flott beskrivelse.
    Har linket til deg her:
    http://edelirosa.blogspot.no/2012/07/ute-inne-og-sammenhekling.html

    Fortsatt flott heklesommer:-)

    SvarSlett
  31. Lurte på om det var mulig å oppskriften på disse lappene ?

    SvarSlett
  32. Hei Vera.
    Jeg bruker dette mønsteret:http://hobbyugla.blogspot.no/2008/11/prematuroldemorruteteppe.html

    SvarSlett
  33. Hei :) Jeg linket til bloggen din på en strikkeside på facebook ang sammenhekling av ruter. Var så godt forklart :)

    SvarSlett
  34. Hei Iselin!
    Takk for hyggelig tilbakemelding.
    Kos deg med heklinga :-)

    SvarSlett
  35. Takk for gode opplysninger ang sammenhekling av oldemorsruter.

    SvarSlett
  36. Hei! Tusen takk for en super og godt forklart oppskrift med masse bilder! Jeg er nybegynner på hekling, og dette var akkurat hva jeg trengte for å gjøre ferdig babyteppet mitt. 😊 Ser det er lenge siden du la den ut, men da vet du at noen fortsatt har glede og nytte av den!

    SvarSlett
  37. Tusen takk for god forklaring. selv jeg klarer og følge denne. =) og skal benytte meg av den når alle lappene er ferdig.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg