tirsdag 25. november 2008

Prematursokker - oppskrift


Du kan godt bruke din egen sokkeoppskrift, målene er da:
Legger opp 24 masker.
4 cm vrangbord – (ca 14 omg)
6 cm fra start av vrangbord til der hælen er ferdig.
4 cm fra vrangborden slutter til tupp
6 cm fra hæl til tupp
3 cm før felling til tupp (ca 9 omg)



Garn: Babyull
Pinner: nr 3


Vrangbord:
Legg opp 24 masker.
Strikk 2 rett og 2 vrang i 4 cm (ca 14 omg)


Hæl:
Strikk 2 pinner rett + 2 masker (samle dem på en pinne) = 14 masker
Snu og strikk hælen over disse 14 maskene. Ta av første maske på hver omgang.
4 omg glattstrikk (dvs 1 omg rett og 1 omg vrang).
1 omg rett
Snu, strikk vr til midten, merk med maskemarkør
Strikk 1 vr, 2 sammen, 1 vr, snu
Ta løst av, strikk til maskemarkør, 1 rett, 2 r sammen, 1 rett, snu
Ta løst av, strikk vr til maskemarkør, 2 vr, 2 vr sammen, 1 vr, snu
Ta løst av, strikk til maskemarkør, 2 rett, 2 r sammen, 1 rett, snu
Ta løst av, strikk vr til maskemarkør, 3 vr, 2 vr sammen, snu
Ta løst av, strikk til maskemarkør, 3 rett, 2 r sammen,


Nå er det 8 masker på pinnen
Ta opp masker langs kanten 4/5 på hver side og strikk 1 omgang der du fortsetter med 2 rett og 2 vrang de 10 maskene oppå foten, strikk rett på de 16-18 maskene under foten.
På denne første omg er det lurt å strikke de opp-plukkete maskene vridd, slik at det ikke dannes hull.


(Jeg strikker nå med 4 pinner, 2 pinner under foten og 1 pinne oppå foten)


Så felles det slik at man får 24 masker igjen;
1. omg: Strikk de to siste maskene på første pinne vridd rett sammen (strikk dem sammen gjennom bakerste leddet i masken), og de to første maskene på siste pinnen rett sammen.
2. omg: Alle maskene strikkes rett om vanlig.
3. omg: Strikk de to siste maskene på første pinne rett sammen og de to første maskene på siste pinnen vridd sammen. (strikk dem sammen gjennom bakerste leddet i masken)
Hvis du fortsatt har flere enn 24 masker, gjenta omg 2 og 3 en gang til.

Deretter strikk glattstrikk under fot og vrangbord oppå foten til foten måler 3 cm fra vrangborden (ca 9 omganger)


Tåfelling:
Strikk 2 m sammen, 2m
Strikk 2 omg rett
Strikk 1 m , 2 m sammen (avsluttes med 1 m)
Strikk 1 omg rett
Strikk 2 og 2 masker sammen
Klipp tråden og tre den gjennom de gjenværende maskene.
Fest endene.

8 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskrift.

    da blirdet litt sokker til de små fra megogså etterhvert

    SvarSlett
  2. Så fint at du har lagt ut oppskrift! :0)

    SvarSlett
  3. tusen takk for oppskriften!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for oppskrift :)

    Stoooor klem fra Bergen :)

    SvarSlett
  5. Har selv prematurbaby (1030 g ved fødsel) og hadde blitt KJEMPEGLAD om vi hadde fått sokker på sykehuset! Ikke lett å finne små nok sokker til gullene! :-D

    SvarSlett
  6. Hei jeg er engasjert i amandaprosjekte og har strevet med å finne oppskrifter som denne.lurte på om jeg kunne få lov å legge denne oppskriften ut på bloggen min og i gruppen om amandaprosjektet på facebok.Henviser selvfølgelig til bloggen din.

    SvarSlett
  7. Hei Marianne Cecilia. Du må gjerne publisere prematursokkeoppskriften der du vil - det går jo til et godt formål. Regner vel med at jeg sender noen sokker til amandaprosjektet selv etterhvert.
    Ha en fortsatt fin søndag :-)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for mønsteret:-)

    SvarSlett

På grunn av enorme mengder spam i det siste kjører jeg nå en periode med ordrebekreftelse ved kommentering.

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.