Smekke 1 - fastmasker


Denne smekken er veldig fast og stødig.

Garn: Bomull Sport, Gjestal
Heklekrok: nr 4
Bredde: 19,5 cm
Lengde: 30 cm

1. rad: Hekle 10 lm.
2. rad: Snu med 2 lm, hekle 1 fm i hver lm. Til sammen 10 fm.
3. rad: Snu med 2 lm, hekle 2 fm i 1. fm, hekle 1 fm i hver fm, avslutt med 2 fm i siste fm.
4.- 13. rad: som 3.rad
14. rad: Snu med 2 lm. En fm i hver fm.
15.-30.rad: som rad 14.

”Stroppene” rundt halsen:
31.rad: Snu med 2 lm, hekle 1 fm i hver fm 12 ganger.
32. rad: kjedemaske over siste fm. 2 lm, 1 fm i hver fm.
33. rad. Snu med 2 lm, hekle 1 fm i hver fm, men ikke i den siste.
34.rad: som rad 32
35. rad: som rad 33.
36. rad: som rad 32
37. rad: som rad 33
38. rad: Snu med 2 lm, hekle en fm i hver fm. Til sammen 6 fm
39-58. rad: som rad 38.

”Stropp” nr 2:
Hekle som den første. Alternativt start i st nr 12 og hekle ut mot kanten – da vil ”trådretningen” bli helt lik.
Knappehullene lages slik:
49. rad: Snu med 2 lm. 2 fm, 3 lm, hopp over 2 fm, 2 fm. (Hvis større knapp, hopp over flere fm)
50 rad: Snu med 2 lm, 2 fm, 2 fm i lm-bue, 2 fm
51. rad: Snu med 2 lm, 1 fm i hver fm.
52.- 54. rad: som rad 51
55. rad: som rad 49
56. rad: som rad 50.
57.-58. rad: som rad 51

Hekle en fastmaskekant rundt hele smekken, evt en picotkant.
Sy i knapp.
Hekle på pynt.

Kommentarer

  1. Den va da vel fin gitt! ;)

    SvarSlett
  2. Wow! Så flott med oppskrift, jeg satt her og skulle hekle smekke, men klarte ikke å tenke ut hvordan jeg skulle gjøre den, så jeg googlet tilfeldigvis på heklet smekke, og vips kom denne! Takk for at du deler!

    Cecilie

    SvarSlett
  3. Søtsøt og veldig greit siden jeg har en del bommulsport liggende. Jeg likte denne bedre enn den andre, selv om den er fastere så var formen så fin :)

    SvarSlett
  4. Enig i at denne er finest :-) Du kan evt gå opp en størrelse på nåla for å få den mykere, det har jeg tenkt å gjøre neste gang - når jeg bare får tid :-)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for oppskrift, ble ferdig med en i dag, kjempefornøyd! :)

    SvarSlett
  6. Takk for at du la ut oppskriften. Har laget tre stykker i sommer. Veldig enkel og kjapp å hekle :)

    SvarSlett
  7. Tusen takk for at du deler :) Har hekla 4 stykk til småfolk i familien - og legger ut link fra min blogg til ditt innlegg :)

    Lene Sofie

    SvarSlett
  8. Tusen takk for koselige tilbakemeldinger. Det er så hyggelig å vite at noen har bruk for oppskriftene.

    SvarSlett
  9. Jeg har prøvd meg på denne oppskriften og jeg syns den virker enkel :-).. Men min blir veldig hullete :(.. Skal den det?

    SvarSlett
  10. Hei. Så hyggelig at du prøver oppskriften. Det blir jo litt hull, synd jeg ikke har større bilder av den, da hadde det vært enklere å se.
    Men jeg tror at du kanskje hekler litt løsere enn meg, slik at hvis du prøver med en mindre heklekrok så blir hullene mindre.
    I endene er det også fort gjort at det blir litt hullete.
    Lykke til.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg