Perlehals


Det hender faktisk at jeg gjør noe annet enn å hekle luer også, ihvertfall sånn bittelitt innimellom.
Surfer på strikking for eksempel, så jeg har jo fått med meg Michael Kors- skjerfet.


I høstferien ramlet jeg over Sandnesgarn Catena til halv pris og tenkte at det kan jo være en fin julegave til jenter som er litt mer interessert i mote enn meg (det skal ikke så mye til for å være mer interessert altså).

Sånn på øyemål antok jeg at garnmengden til et skjerf sikkert kom på 4-5 nøster, frynser drar jo en del meter det også. Bra garnet var til halv pris, for til full pris nærmer det seg like stiv pris som originalen. Og jeg er jo ikke helt blåst motemessig, jeg skjønner at original Michael Kors er et par hakk kulere enn Hobbyugla hjemmestrikk.


Vel, heiv jeg meg rundt og startet på skjerfet og plutselig innså jeg at hvert nøste inneholder 150 gram garn. Ups, tenk deg høy fjortis med hals som et siv gå rundt med 750 gram skjerf rundt halsen. Kan jo få varig nakkeskade av slikt. Så jeg avlsuttet etter 2 nøster og sydde sammen til en hals (kul hals om jeg skal skryte selv), 300 gram er tross alt litt bedre.

Så da brukte jeg bare halvparten av de planlagte nøstene.
Flaks jeg kjøpte inn til 4-5 skjerf da.....  

 
Mønster:

Garn: 2 nøster Sandnes Garn Catena, 67 m pr 150 g
Pinner: 12 mm
 
Legg opp 19 masker
Strikk perlestrikk, men med en liten vri i starten av omgangen for å få en pen kant:
1. omg: Løft 1. maske rett av, deretter 1 r og 1 vr ut omgangen
snu
2. omg: Løft 1. maske rett av, deretter 1 r og 1 vr ut omgangen
snu

Fortsett slik til begge nøstene er oppbrukt, eller at du synes den er lang nok.
Sy sammen endene slik at det blir en hals.
 

(Det er to måter å få den fine kanten jeg har:
Enten: Uavhengig av hva som egentlig er siste maske, så avsluttes alle omganger med vr og tar første maske på neste omgang rett av.
Eller: Strikker siste maske etter mønster, men i de tilfellene siste maske på omgangen er rett, så tar du av første maske på neste omgang som om du skal strikke den vrang.)

 

Kommentarer

  1. Denne minner om Evighetshals av Marte Helgetun som jeg har strikka i Hexa. Jeg bruker den mye. Tenker denne blir populær også. Anvendelig farge. Garnet er ukjent for meg og betraktelig tykkere enn Hexa.
    Flott julegave!

    God førjulstid ønskes av Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hexa kan jeg tenke meg passer bedre til skjerf, det er mye lettere.

      Slett
  2. Deilig hals da :) Blir sikkert en suksess hos en heldig fjortis :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hun syntes den var fin. Så da blir det slik på flere fjortiser også.

      Slett
  3. Den ble flott, men hvordan har du fått den fine kanten? Har du heklet en kant eller....

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Da har jeg oppdatert innlegget.
      Jeg strikker nemlig siste maske vrang og tar første maske rett av, uavhengig av hvilken maske som egentlig skal være til slutt.

      Slett
  4. Veldig fin hals, godt at du har garn til flere! ;o)
    Takk for beskrivelse på kanten, den gjorde seg godt!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg