Grusomme meg - Minions


Har du ikke fått med deg hva en minion er?
Minions er noe av det kuleste som finnes for tida.
Minions er små stygge søte gule figurer fra filmen Grusomme meg (Despicable Me) og er vel egentlig en barnefilm, men ut ifra alle bestillinger jeg har fått på å hekle voksenluer så passer den nok godt for voksne også.


Jeg har hittil heklet 5 luer og holder på med 6(?) til, så for dere som tenker på å spørre om jeg kan hekle, her kommer mønsteret. :-)

Legg merke til at minion Dave har vannkjemmet hår.
 

Garn: Garn som er ca 100m pr 50 gram. Falk, Smart eller dobbel babyull eller noe sånt. Når det gjelder den grå ringen rundt øynene, så bruker jeg enkel tråd babyull.
Garnforbruk: Jeg bruker litt over et nøste gult, et kvart nøste svart, litt blått, litt hvitt, litt brunt og litt grått..
Heklekrok: nr 4
Heklefasthet: 18 staver på 10 cm
Størrelse: 52-54 cm, 55-57 cm, 58-60 cm


lm – luftmaske
kjm – kjedemaske
fm - fastmaske
hst - halvstav
st - stav


Start med en magisk ring (eller hekle 6 lm og sett dem i ring med 1 kjm).
1. omg: 3 lm (tilsvarer 1. stav), deretter 11 staver omkring ringen, avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 12 st på denne omgangen.
2. omg: 3 lm (tilsvarer 1.stav). 1 st til i 3.lm. Hekle deretter 2 st i hver st ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 24 st på denne omgangen.
3. omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st til 3.lm deretter * 1 st i neste st og 2 st i neste *. Fortsett med det som står mellom *-* ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 36 st på denne omgangen.
4. omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st til 3.lm deretter * 1 st i de to neste st og så 2 st i neste st *. Fortsett med det som står mellom *-* ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 48 st på denne omgangen.
5. omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st til 3.lm deretter * 1 st i de tre neste st og så 2 st i neste st *. Fortsett med det som står mellom *-* ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 60 st på denne omgangen.
6. omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st til 3.lm deretter * 1 st i de fire neste st og så 2 st i neste st *. Fortsett med det som står mellom *-* ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 72 st på denne omgangen.

7.omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st til 3.lm deretter * 1 st i de fem neste st og så 2 st i neste st *. Fortsett med det som står mellom *-* ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 84 st på denne omgangen.
 
Str 52-54 cm:
8.omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st til 3.lm deretter * 1 st i de 13 neste st og så 2 st i neste st *. Fortsett med det som står mellom *-* ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 90 st på denne omgangen.
9.-12.omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st i hver st ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm.
 

Str 55-57 cm:
8.omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st til 3.lm deretter * 1 st i de 6 neste st og så 2 st i neste st *. Fortsett med det som står mellom *-* ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 96 st på denne omgangen.
9.-12. omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st i hver st ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. (Nå er lua ca 12 cm lang)


Str 58-60 cm:

8.omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st til 3.lm deretter * 1 st i de 6 neste st og så 2 st i neste st *. Fortsett med det som står mellom *-* ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 96 st på denne omgangen.

9.omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st til 3.lm deretter * 1 st i de 15 neste st og så 2 st i neste st *. Fortsett med det som står mellom *-* ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 102 st på denne omgangen.
10.-13. omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st i hver st ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm.

Men prøv gjerne underveis og sjekk størrelsen. Litt avhengig av heklefasthet kan det hende du trenger å ta litt ut eller inn. Antallet staver i dette mønsteret er beregnet på at superwashgarn utvider seg litt ved bruk.

Bytt til svart farge: 
Hekle 3 omganger: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st i hver st ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm.

Bytt til gul farge igjen:
Hekle 7 omganger: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st i hver st ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm.
 
(Lue i størrelse 55-57 cm er nå ca 20 cm lang.)
 

Bytt til blå farge:

Hekle 2 omganger: 1 lm (tilsvarer 1.fm), 1 fm i hver st ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 1.lm.
 
 Øyne:
Minions kan ha et eller to øyne, enkelte har også et brunt og et grønt øye.

Svart farge:
1. omg: Start med en magisk ring og hekle 12 hst i ringen.

Brun farge:
2. omg: 3 lm (tilsvarer 1.stav). 1 st til i 3.lm. Hekle deretter 2 st i hver hst ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 24 st på denne omgangen.

Hvit farge:
3. omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st til 3.lm deretter * 1 st i neste st og 2 st i neste *. Fortsett med det som står mellom *-* ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 36 st på denne omgangen.4. omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st til 3.lm deretter * 1 st i de to neste st og så 2 st i neste st *. Fortsett med det som står mellom *-* ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm. Det skal være 48 st på denne omgangen.

Lys grå farge:
5. omg: 3 lm (tilsvarer 1.st), 1 st i hver st ut omgangen. Avslutt med 1 kjm i 3.lm.
(Kanten bøyer seg inn)

Fest tråder og sy fast øyne til lua.
Broder på munn.
Og fest noen svarte tåder til hårtufser.

 
Minion Dave på Halloween-fest:

Kommentarer

  1. Så snill du er som deler oppskrift på denne kule lua! Jeg visste ikke hva en minion er, men det er vel greit å være oppdatert. Nå er det notert.

    God søndagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Stilige luer :D Og herlig bilde av den langbeinte minion'en!

    SvarSlett
  3. Takk for at du deler oppskriften. Har lyst til å prøve meg på en slik etter hvert selv om jeg ikke er så god med heklekroken.

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelig kommentar hos meg:)
    Ååå, så artige luer du har strikket, den kattelua likte jeg best..så takk for oppskrift der..liker slike enkle og flotte!
    Nyt november videre;)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for at du deler oppskrift! Kanskje jeg må hekle en slik til meg selv i løpet av 2015! ;) :)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for perfekt oppskrift. Jeg har nemlig vært i konfirmasjon til en gutt, og dagen før konfirmasjonen sa han at han hadde tenkt å ønske seg en slik lue fra meg i konfirmasjonsgave. Da måtte jeg bare se om jeg fant en oppskrift så jeg kan oppfylle dette usle lille ønsket hans! :) Det blir nok laget noen stk til flere nå ja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!

      Slett
  7. Tar du imot bestillinger på slike? Skulle hatt 2 av hver.. 4 til sammen.

    SvarSlett
  8. Tar du imot bestillinger på slike? Skulle hatt 2 av hver.. 4 til sammen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Charlotte!
      Så hyggelig aqt du liker luene. Det er litt forskjellig om jeg hekler på bestilling eller ikke, men akkurat nå har jeg tid til å gjøre det. Jeg tar 250 pr lue. Det eneste jeg er litt usikker på er gulfargen til luene, det garnet jeg har brukt hittil er utgått, så jeg må ta et forbehold om at jeg får skaffet garn som passer. Du kan jo sende meg en e-post på: hobbyugla@gmail.com hvis du er interessert?

      Slett
  9. Kunne du gitt meg tips til oppskrift på denne til gutt på snart 9mnd? Har veldig lyst til å hekle en sånn til han, men veit ikke helt hvor liten/stor jeg burde ha :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Jeg tror du trenger ca 72-78 staver til en lue i str 9 mnd (kommer litt an på hvor løst du hekler). Du kan stoppe økningene etter omgang 6, da har du 72 staver. Start med den svarte streken etter 10 omganger og avslutt med 6 omganger gult. (bør være bortimot 18 cm tror jeg)
      Jeg er ikke helt sikker på størrelsen, men tror dette skal være sånn ca riktig.
      Lykke til!

      Slett
  10. Har du oppskrift på minions figur (bamse)! Lua blir uansett laget til gutta krutt som digger minions:)

    SvarSlett
  11. Hei. Jeg strikket en sånn lue til min nevø og har nå begynt på en til min datter. Jeg strikker etter den minste str 52 - 54, MEN begge gangene har jeg endt opp med 90 masker etter omgang 8 istedet for 92 som du har skrevet. Men alle de andre omgangene får jeg til å stemme med dine tall. Har jeg gjort noe feil?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Linn!
      Det er selvfølgelig du som har helt rett og jeg som er dårlig til å telle. :-) Det skal selvfølgelig være 84 + 6 = 90.
      Takk for at du sa fra, jeg retter i oppskriften.
      Ha en fortsatt fin dag!

      Slett
    2. Håper noen kan svare meg på hvorfor luen blir bølgete....har fulgt opskriften ????

      Slett
    3. Hei.
      Jeg tror det er økningene som ikke passer heklefastheten din. Du kan prøve med litt færre økninger pr omgang og se om det blir bedre.

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg